قاتل زنجیره ای کهکشان ها

  • زمان : ۱۳۹۳/۱/۱۴،‏ ۱۷:۵۱
  • نمایش : ۱٬۷۶۴ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
تصویر جدید رصدخانه لا سیلا تاریخ خشونت آمیز NGC 1316 را نشان می دهد.

این تصویر که دو کهکشان NGC 1316 و همسایه کوچک آن NGC 1317 را نشان می دهد، توسط تلسکوپ 2.2 متری رصدخانه جنوب اروپا (ESO) رصدخانه لا سیلا در شیلی گرفته شده است. این دو کهکشان با وجود نزدیک بودن سرگذشت متفاوتی دارند. کهکشان مارپیچی NGC 1317 یک زندگی بدون حادثه را داشت؛ اما NGC 1316 چند کهکشان دیگر را در خود فروبرده است و اثرات این نبرد ها در آن مشخص است.

چند نشانه در NGC 1316 نشان می دهد که گذشته این کهکشان مطلاتم بوده است. به عنوان مثال در میان یک جمعیت بسیار بزرگ از ستاره ها و خوشه های کروی ستاره ای چند خط غیر معمول از گرد و غبار دیده می شود. این خطوط نشان می دهد که احتمالا در 3 میلیارد سال پیش، NGC 1316 یک کهکشان مارپیچی غنی از گرد و غبار را بلعیده است.

همچنین در اطراف کهکشان جزر و مد های کم نوری دیده می شود که نتیجه پراکنده شدن پوسته های ستاره ها و پاره پاره شدن آنها در اطراف کهکشان است. این اتفاق زمانی رخ داده است که کهکشان دیگری بسیار نزدیک به NGC 1316 شده است. همه این علائم نشان دهنده گذشته خشن NGC 1316 است.

کهکشان NGC 1316 در فاصله 60 میلیون سال نوری از زمین و در صورت فلکی فورناکس (Fornax) قرار دارد. همچنین Fornax A درخشنده ترین منبع امواج رادیویی در این صورت فلکی و چهارمین منبع رادیویی درخشان آسمان است. این امواج رادیویی از مواد سقوط کننده در سیاهچاله ها و سوخت اضافی از دیگر کهکشان ها بوجود آمده است.

منبع: Astronomy magazine

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده