فضاپیمای جونو در مدار مشتری قرار گرفت

  • زمان : ۱۳۹۵/۴/۱۵،‏ ۱۰:۱۰
  • نمایش : ۱٬۸۳۲ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ماموریت جونو ناسا حدود ۵ سال پیش آغاز شد و امروز به مقصد نهایی خود رسید.

در ۴ جولای ۲۰۱۶ حدود ساعت ۹pm به وقت PDT ( ۸:۳۰ صبح ۱۵ تیر به وقت تهران) موتور اصلی فضاپیمای جونو به طور کامل سوخت تا فضاپیما در مدار پادشاه سیارات قرار بگیرد.

در طول فاز قرار گیری جونو در مدار، فضاپیما ابتدا موتور خود را روشن کرد تا به سمت مدار هدایت شود. ساعت ۶:۱۶pm به وقت PDT با یک چرخش آرام از خورشید دور شده و به سمت مدار اصلی حرکت کرد و ۷۲ دقیقه بعد با سرعت بیشتر در مدار قرار گرفت.

ساعت ۷:۵۶pm به وقت PDT یعنی ۲۲ دقیقه قبل از سوختن موتور اصلی فضاپیما، جونو با فرکانس ۲ تا ۵ دور بر دقیقه چرخید تا به ثبات آن برای قرار گیری در مدار کمک کند.

در ساعت ۸:۱۸pm به وقت PDT (۷:۴۸ صبح) موتور اصلی فضاپیما به مدت ۳۵ دقیقه سوخت. به این ترتیب فضاپیما به آرامی توسط گرانش مشتری وارد مدار شد. سوختن موتور سرعت ۵۴۲ متر بر ثانیه را برای فضاپیما بوجود آورد.

پس سوختن موتور فضاپیما، جونو در مدار مشتری قرار گرفت و ۲ تا ۵ دور بر دقیقه به دور خود چرخید.

در نهایت در ساعت ۱am به وقت PDT (۹:۳۰ صبح ۱۵ تیر به وقت تهران) فضاپیما به مدارمشتری رسید. حال جونو به نزدیک ترین فاصله از مشتری یعنی ۴۶۶۷ کیلومتر رسیده است. 

اسکات بولتون، محقق اصلی جونو از موسسه تحقیقات جنوبی در سن آنتونیو گفت: « تیم و فضاپیما یک ماموریت بزرگ را انجام دادند و ما به دنبال اطلاعات مهمی هستیم، امروز روز بزرگی است.»

ریک نیباکن (Rick Nybakken) مدیر پروژه جونو گ از JPL گفت: «قرار گرفت جونو در مدار یک مرحله مهم و بزرگترین چالش در برنامه ماموریت بود.»

در چند ماه آینده ماموریت جونو و تیم تحقیقاتی آزمایش های نهایی بر روز سیستم داخلی فضاپیما و ابزار را انجام می دهند.

بولتون گفت: «کار جمع آوری اطلاعات علمی به طور رسمی از اکتبر آغاز می شود، اما قبل از آن راه هایی برای جمع آوری اطلاعات وجود دارد. وقتی درباره بزرگتری سیاره منظومه شمسی صحبت می کنیم می دانیم در آنجا اطلاعات زیادی برای جمع آوری است.»

هدف اصلی جونو بررسی منشا و تحولات مشتری با استفاده از ۹ ابزار علمی خود است. جونو تحقیقاتب درباره هسته جامد سیاره، نقشه میدان مغناطیسی آن، اندازه گیری میزار آب و آمونیاک در جو و رصد شفق های انجام می دهد. همچنین این ماموریت به ما کمک می کند تا چگونگی تشکیل سیاره و تاثیر این غول گازی بر منظومه شمسی را درک کنیم. برای مثال یک سیاره بزرگ مانند مشتری در منظومه شمسی و دیگر منظومه ها می تواند نقش حیاتی بر سیستم سیارات داشته باشد.

مطالب زیر را بخوانید: 

آشنایی با فضاپیمای جونو

پلاک و لوگو گالیله در فضاپیما

گزارش وضعیت جونو

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده