فضاپیمای جونو به مشتری نزدیک می شود + ویدیو

فضاپیمای جونو پس از ۵ سال سفر به دیدار بزرگترین سیاره می رسد. (به روز شد)

۱۴ جولای ۲۰۱۵ در میان اخبار متنوع سیاسی، منجمان به دنبال خبر نزدیک ترین ملاقات بشر با دورترین نقطه منظومه شمسی بودند. در این روز فضاپیمای افق های نو از فاصله ۱۲۵۰۰ کیلومتری سیاره کوتوله پلوتو (درفاصله ۶ میلیارد کیلومتری زمین) پرواز کرد و از ۱۴ جولای تا امروز تصاویر و داده های زیادی به سمت زمین ارسال شده است. تقریبا یک سال بعد از این  رخداد و در ۴ جولای ۲۰۱۶ باز هم باید منتظر پرواز تاریخی دیگری باشیم. در این روز فضاپیمای جونو از نزدیک ترین فاصله مشتری پرواز می کند. 

فضاپیمای اکتشافی جونو در ۵ آگوست ۲۰۱۱ سفر خود را به سمت غول گازی منظومه شمسی آغاز کرد. در این سفر جونو مسافت ۲ میلیارد مایل (۳.۲ میلیارد کیلومتر) تا سیاره مشتری را با استفاده از نیروی خورشید طی کرده است. این فضاپیمای رباتیک حدود ۱۰ روز دیگر تا مشتری راه دارد. سرعت حرکت جونو در این سفر طولانی نسبت به زمین حدود ۶۰۰۰۰ مایل بر ساعت (۲۶.۹ کیلومتر بر ثانيه)، نسبت به خورشید ۱۵۰۰۰ مایل بر ساعت (۶.۷ کیلومتر بر ثانيه) و نسبت به مشتری ۱۳۰۰۰ مایل بر ساعت (۶ کیلومتر بر ثانيه) است. 

فضاپیمای جونو در تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۱۳ از فاصله ۵۵۹ کیلومتری سیاره زمین پرواز کرد. ربات اکتشافی ناسا در ۴ جولای ۲۰۱۶ (دوشنبه آینده) به فاصله ۲۹۰۰ مایلی (۴۶۶۷ کیلومتری) بزرگترین سیاره منظومه شمسی می رسد. در ۴ جولای جونو به مدت ۳۵ دقیقه موتور خود را روشن می کند تا در مدار قطبی مشتری قرار بگیرد. در طول مدت پرواز نزدیک، فضاپیما در زیر ابرهای تاریک مشتری حرکت می کند تا به مطالعه شفق های قطبی سیاره بپردازد و اطلاعاتی از منشا، ساختار، جو و مگنتوسفر آن بدست آورد. 

اهداف ماموریت جونو عبارتند از: 

• تعیین مقدار آب در جو مشتری؛ این اطلاعات به درک نظریه شکل گیری سیاره کمک میکند. 

• نگاه دقیق به جو مشتری؛ برای اندازه گیری ترکیبات، دما، حرکت ابر ها و دیگر خواص آن.

• نقشه میدان های مغناطیسی و گرانشی مشتری برای آشکارسازی ساختار عمیق سیاره

• کاوش و مطالعه مگنتوسفر در نزدیک قطب های سیاره به ویژه مطالعه شفق ها

دایان براون مدیر اجرایی برنامه جونو در مقر ناسا در واشنگتون گفت:‌« سال گذشته فضاپیمای افق های نو ناسا از فاصله نزدیک دورترین سیاره منظومه شمسی، پلوتو، پرواز کرد تا برای اولین بار بشر جزییات این سیاره کوتوله را رصد کند. در حال حاضر جونو به سمت سیاره مشتری حرکت می کند و به زودی از فاصله بسیار نزدیک مشتری پرواز می کند تا راز های نهفته در آن را دریابد. این پرواز نزدیک ترین پرواز یک فضاپیما از کنار یک سیاره است.» 

پرواز های نزدیک جونو از کنار مشتری خطرات زیادی هم دارد. یکی از آنها حرکت فضاپیما از میان ابر های نارنجی، سفید، قرمز و قهوه ای سیاره مشتری است. 

اسکات بولتون محقق اصلی جونو از موسسه تحقیقات جنوب غربی در سن آنتونیا گفت:‌« ما به دنبال مشکلات نیستیم، بلکه به دنبال داده ها هستیم. در منطقه ای که جونو به دنبال اطلاعات است، ابر هایی وجود دارد که مشکلات زیادی را بوجود می آورد.»

یکی از مشکلات در خود سیاره مشتری نهفته است. پایین تر از ابر های سیاره، یک لایه هیدروژن قرار دارد که در چنین فشاری به صورت یک هادی الکتریکی عمل می کند. دانشمندان معتقدند که این لایه هیدروژن فلزی در چرخش سریع مشتری (هر روز مشتری ۱۰ ساعت است) یک میدان مغناطیسی قوی تولید می کند و باعث می شود سیاره با الکترون، پروتون و یون هایی که با سرعت نزدیک به سرعت نور حرکت می کنند، احاطه شود. برای هر فضاپیمایی قرار گرفتن در این میدان پر انرژی و برخورد با سخت ترین محیط تابشی در منظومه شمسی، پایان کار است. 

ریک نیباکن مدیر پروژه جونو از آزمایشگاه پیشران جت ناسا در پاسادنا کالیفرنیا گفت:‌« ما مداری در اطراف مشتری طراحی کرده ایم تا کمترین آسیب را از تابش ذرات پر انرژی داشته باشد. این مدار به ما اجازه می دهد تا جونو برای مدت زمان کافی زنده بماند و اطلاعات جالبی از این سیاره بدست بیاید.»

مدار جونو شبیه به یک بیضی پهن است. مدار طراحی شده به صورتی است که در آن جونو از نزدیک قطب شمال مشتری پرواز می کند و از آنجا به سرعت در مداری پایین تر از کمربند تابشی قرار می گیرد. سپس فضاپیما به سمت قطب جنوب غول گازی حرکت می کند.

 جونو مملو از سیم کشی های الکتریکی خاص و سنسور های محافظ است و همچنین در اطراف آن گنبدی از جنس تیتانیوم قرار دارد تا از کامپیوتر ها و ابزار های علمی محافظت کند. این محافظ با وزن ۴۰۰ پوند (۱۷۲ کیلوگرم) تابش را تا ۸۰۰ برابر کاهش می دهد. 

بدون گنبد تیتانیومی، مغز الکترونیک جونو قبل از پایان اولین پرواز نزدیک می سوزد. این لایه محافظ و مدار خاص جونو این امکان را بوجود می آورد که فضاپیما به دور از تابش و تخریب برای ۲۰ ماه به جمع آوری اطلاعات بپردازد. 

جونو ۲۰ ماه در مدار مشتری به تحقیق می پردازد و سپس در فوریه ۲۰۱۸، پس از ۳۲ بار چرخش، با سقوط در ابر های سیاره به کار خود پایان می دهد. 


آخرین به روز رسانی: طبق آخرین سیگنال های دریافتی در روز ۲۴ ژوئن ساعت ۹:۵۷ و ۴۸ ثانیه a.m. به وقت PDT فضاپیمای جونو در فاصله ۵.۵ میلیون مایل (۸.۹ میلیون کیلومتر) از محل ملاقات روز ۴ جولای قرار داشته است. طی دو هفته گذشته مراحل مهم و کلیدی با موفقیت انجام شده است. تا شرایط را برای روشن شدن موتور فضاپیما به مدت ۳۵ دقیقه در ۴ جولای فراهم کند. این کار برای قرار گرفتن فضاپیما در مدار قطبی مشتری است. 

درباره  «پلاک و لوگو گالیله در فضاپیمای جونو» بخوانید.

سایت پروژه جونو 

سوالات خود را در این صفحه بپرسید

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده