فضا بس ناجوانمردانه ... بي جاذبه است!

  • زمان : ۱۳۹۵/۲/۲۶،‏ ۲۱:۱۶
  • نمایش : ۲٬۱۱۲ دفعه
  • موضوع : ویدیو
ما انسانها در طول روز کارهاي زيادي را انجام مي دهيم ،کارهاي معمولي و بسيار روتين: ،غذا مي پزيم ،آب مي نوشيم و... .اما آيا ميدانستيد که همه ي اين کار هاي به نظر پيش پا افتاده(!) به مقوله اي به نام "جاذبه"مرتبطند؟و در صورت نبود آن احتمالاً ديگر به راحتي نتوان آن را انجام داد. اين موضوع شايد براي ما آنقدر ملموس نباشد اما دکتر "رايان استون "آن را با تمام وجود درک کرده است!

 

جاذبه اثر "آلفونسو کوارون"کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده و تدوین‌گر 54 ساله ي مکزيکي است. وی را عمدتاً برای فیلم‌هایی چون یک پرنسس کوچک ، هری پاتر و زندانی آزکابان ، فرزندان انسان می‌شناسند.فيلم داستان تلاش هاي دکتر استون براي زنده ماندن پس از منهدم شدن فضا پيما را به تصوير مي کشد.

نوشتن فيلم نامه را خود بر عهده داشت و در اين راه پسرش "خوناس "نيز او را همراهي ميکرد. ايده ي اوليه ي داستان سالها قبل ،زماني که کوارون کودک بود و به تماشاي فيلم "marooned"نشسته بود به ذهنش خطور کرد اما بدليل نبود امکانات کافي تا سال 2010به فکر ساخت آن نيفتاد.پس از انتقال پروژه از " يونيورسال پيکچرز "به کمپاني وارنر براس کار ساخت فيلم شروع شد.در ابتدا قرار بود " آنجلينا جولي "نقش رايان استون را بازي کند که بدليل تداخل کاري پروژه را ترک کرد و اين شروعي بود بر تغيير مکرر بازيگرانِ جاذبه !پس از او به ترتيب ماريون کوتيار،اسکارلت جوهانسون و حتي ناتالي پورتمن براي اين نقش در نظر گرفته شدند که هرکدام بدليلي از همراهي با گروه خط خوردند تا اينکه جاذبه ساندرا بولاک را به سوي خود کشاند.اين موضوع حتي در رابطه با بازيگر نقش "مت کوالسکي " نيز رخ داد و جرج کلوني جايگزين رابرت داوني گشت.

اما نقطه ي برجسته و شاهکار فيلم ،جلوه هاي ويژه ي کامپيوتري فيلم است.کوارون در اين رابطه از شرکت انگليسي "فريم استور " و يکي از موفق ترين متخصصان آن "تيم وبر"کمک گرفت .وبر عهده دار جلوه هاي ويژه ي کارهايي چون:آواتار،هري پاتر و جام آتش و شواليه ي تاريکي بوده است.وي توانست براي فيلم جاذبه برنده ي بهترين جلوه هاي ويژه ي بفتا و اسکار نيزگردد.جالب است بدانيد ساختن جلوه هاي ويژه ي کار که حدود هشتاد دقيقه از فيلم را در بر مي گيرد سه سال به طول انجاميد!

با اينکه فيلم غوطه ور در تصاوير کامپيوتري است و بولاک بازي زيادي نيز ندارد اما او مجبور بود که هرروز حدود 10 ساعت در يک لباس مکانيکي بزرگ بماند درحاليکه براي ارتباط با اطرافيان تنها از يک هدست استفاده مي کرد.اعضاي گروه به لباس ،لقب "قفس سندي "داده بودند!

علاوه بر تصاوير زيباي رايانه اي ،موسيقي متن خاص و فوق العاده ي "استيون پرايس "بود که به فيلم جان بخشيده بود وتوانست جايزه ي اسکار بهترين موسيقي متن را براي او به ارمغان آورد.

با آنکه جاذبه توانست نگاههاي بسياري را به خود جلب کند اما خالي از اشکال نيز نيست.اشکالات علمي که بهتر بود براي رفع آن تلاش شود ار جمله ي آنها مي توان به نکات زير اشاره کرد:

ارتفاع تلسکوپ فضایی از زمین حدود ۵۶۰ کیلومتر است، ایستگاه فضایی بین‌المللی از زمین ۴۲۰ کیلومتر فاصله دارد، بنابراین عملا غیرممکن است که بدون برنامه‌ریزی و تجهیزات لازم از یکی بشود به دیگری در یک ارتفاع مداری دیگر رفت،و يا اينکه فضانوردان پس از بازگشت به زمین نیاز به چندساعت نیتروژن و اکسیژن داشته و نمیتوانند  به راحتي لباسشان را درآورند .همچنين . در فضا وقتی اشک میریزیم روی صورت جمع میشود اما در فيلم ... .

در مجموع شايد "جاذبه "اثر ي به درخشاني" بين ستاره اي "نباشد اما مطمئن باشيد که کمبود جاذبه ي آن نيزشما را دفع نخواهد کرد!

منابع :

moviemag.ir

www.naghdefarsi.com

1pezeshk.com

www.spaceanswers.com

en.wikipedia.org

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده