عکس کاسینی از جسم یخی در نزدیکی زحل

  • زمان : ۱۳۹۳/۱/۲۷،‏ ۱۶:۵۰
  • نمایش : ۱٬۸۵۰ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت

فضا پیمای کاسینی ناسا، شی یخی کوچکی را در میان حلقه های این سیاره رصد کرد که می تواند یک قمر جدید باشد.

عکس های دوربین زاوه دید باریک کاسینی در 15 آوریل 2014، نشان دهنده جرمی در لبه حلقه A ( بیرونی ترین حلقه روشن زحل) است. این جرم از ذرات اطرافش روشن تر است و 1200 کیلومتر طول و 10 کیلومتر عرض دارد. همچنین دانشمندان قوس غیر معمولی در این حلقه دیده اند که می تواند بر اثر گرانش یک جرم نزدیک بوجود آمده باشد.

انتظار نمی رود که این شی بزرگتر شود و همچنین امکان دارد از هم جدا شود. بر اساس دانش ما روند شکل گیری این جرم و دور شدن آن از زحل مانند ابر های پیچیده تیتان و اقیانوس های انسلادوس است و ممکن است مدت ها قبل در حلقه ای گسترده شکل گرفته باشد. این اتفاق احتمالا مانند چگونگی تشکیل سیارات منظومه شمسی و دور شدن آن از خورشید است.

کارل موری از دانشگاه کوئین مری لندن: «ما قبلا چیزی مانند این را ندیده بودیم. شاید ما شاهد تولد یک ماه جدید هستیم که حلقه خود را ترک می کند.»

این شی جدید که Peggy نام گرفته است فعلا به قدری کوچک است که از در تصاویر دیده نمی شود. قطر این شی کمتر از 1 مایل است. اندازه اقمار یخی سیاره زحل با فاصله آنها از سیاره رابطه عکس دارد. یعنی هرچه قمر یخی دور تر باشد، بزرگتر است. اکثر اقمار زحل ابتدا یخی بودند که در واقع ماده حلقه های آن است. بر اساس تحقیقات جدید، دانشمندان ادعا کرده اند که اقمار یخی ابتدا از حلقه ها بوجود آمده اند و بعدا از سیاره دور شده اند.

Linda Spilker از آزمایشگاه پیشران جت ناسا می گوید:«ما ممکن است شاهد تولد یک قمر جدید و یک رویداد هیجان انگیز و غیر منتظره باشیم. تا سال 2016 کاسینی به لبه حلقه A زحل نزدیک تر می شود و آن زمان می توانیم اطلاعات بیشتری بدست آوریم.
ممکن است فرایند شکل گیری قمر پایان یافته باشد. از آنجا که احتمال دارد در آینده چنین پدیده ای دیده نشود، موری و همکارانش جزییات اطلاعاتی که از رصد ها بدست آمده است را یاد داشت می کنند.

منبع: Astronomy magazine

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده