عکس جدید هابل از نزدیک ترین همسایه ما، پروکسیما قنطروس

  • زمان : ۱۳۹۲/۸/۱۰،‏ ۱۸:۴۹
  • نمایش : ۲٬۴۱۴ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
پروکسیما قنطروس در صورت فلکی قنطروس (حیوان افسانه ای بالا تنه انسان و پایین تنه اسب) و فقط 4 سال نوری با زمین فاصله دارد.

هر چند این ستاره در تصویر هابل بسیار روشن دیده می شود، اما برخلاف انتظار شما، نزدیک ترین ستاره به منظومه شمسی با چشم غیر مسلح قابل روئیت نیست. متوسط درخشندگی این ستاره بسیار پایین است و جرم آن حدود یک هشتم جرم خورشید است.

با این حال در مواردی درخشندگی آن افزایش می یابد. ستاره پروکسیما قنطروس به عنوان ستاره ای شراری (شعله ور) شناخته می شود؛ به این معنی که روند انتقال گرما از مرکز به سطح ستاره تغییراتی تصادفی و چشمگیر دارد. ([url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=69]ستاره ها نور و گرما[/url])

این پروسه همرفت نه تنها باعث انفجار نور ستاره می شود، بلکه با عواملی دیگر عمر این ستاره بسیار طولانی می شود. ستاره شناسان پیش بینی می کنند که این ستاره 4 تریلیون سال دیگر (300 برابر سن جهان) در رشته اصلی باقی بماند.

این تصویر توسط دوربین دید وسیع هابل (WFPC2) بدست آمده است. پروکسیما قنطروس بخشی از یک سیستم سه گانه ستاره ای همراه با ستاره های آلفا قنطورس A و B است.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده