عجیب ترین سیاهچاله ها

  • زمان : ۱۳۹۳/۱/۱۴،‏ ۱۹:۳۳
  • نمایش : ۲٬۲۵۱ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
سیاهچاله ها، هیولا های غول پیکر کیهانی هستند با گرانشی بسیار زیاد تا حدی که نور نیز نمی تواند از آن ها بگریزد. این
این سیاهچاله ها که در قلب کهکشان ها قرار دارند از مرگ ستارگانی با جرم بسیار زیاد به وجود آمده اند و همواره در حال بلعیدن جرم اطراف خود هستند. خوشبختانه سیاهچاله ها از زمین بسیار دور هستند اما این موضوع باعث شده است جمع آوری اطلاعات از سیاهچاله ها سخت شود.
در اینجا به معرفی چند سیاهچاله ی با خصوصیت عجیب در کیهان می پردازیم:

[color=003399]چرخش سریع سیاهچاله ها[/color]

سیاهچاله ها میتوانند بافت اطراف خود را با سرعت فوق العاده ای بچرخانند. برای مثال یک سیاهچاله به نام GRS 1915+105 در صورت فلکی عقاب وجود دارد که سرعت چرخش آن بیش از 950 بار در ثانیه می باشد. در لبه ی افق رویداد آن سرعت چرخش معادل با 536 میلیون کیلومتر است. این سیاهچاله در فاصله ی 35000 سال نوری از زمین قرار دارد.

[color=0033FF]متوسط وزن سیاهچاله ها[/color]

دانشمندان برای مدت ها سیاهچاله ها را به سه اندازه تقسیم کردند. کوچک، متوسط و بزرگ. سیاهچاله های کوچک از ستارگانی تقریبن اندازه خورشید به وجود می آید. در حالی که سیاهچاله هایی بزرگ از ستارگانی با میلیون ها تا میلیارد ها برابر خورشید بوجود می آیند. برای مثال سیاهچاله ای که در قلب کهکشان راه شیر ی قرار دارد، از ستاره ای با چهار میلیون برابر خورشید ایجاد شده است.
با این حال وزن سیاهچاله ها برای سال ها به فراموشی سپرده شده بود. ستارشناسان به تازگی با سیاهچاله ای با جرم متوسط 20 هزار برابر خورشید مواجه شده اند به نام HLX-1 که در 290 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد.

[color=0033CC]سیاهچاله های درخشان[/color]

همانطور که اشاره شد، قدرت گرانش سیاهچاله ها به میزانی ست که حتی نور نمی تواند از آن بگریزد. سیاهچاله ها قوی ترین و پر انرژی ترین جسم کیهانی هستند. سیاهچاله های پر جرم گرد و غبار اطراف خود را با فشار بسیار زیاد به سمت بیرون پرتاب می کنند و مقدار عظیمی از انرژی و نور را آزاد می کنند. درخشان ترین اختروشی که در اطراف ما قرار دارد C 2733 با فاصله ی 3 میلیارد سال نوری از زمین می باشد.

[color=0066FF]قدیمی ترین سیاهچاله شناخته شده[/color]

قدیم ترین سیاه چاله یافت نشده است اما قدیمی ترین سیاهچاله ی شناخته شده تا کنون ULAS J1120+0641 می باشد که حدود 770 میلیون سال بعد از انفجار بزرگ ایجاد شده است.( سن حدودی جهان 13.7 میلیارد سال پیش بینی شده است.)
سن این سیاهچاله ی باستانی برای ستاره شناسان مشکل ساز بوده است زیرا تخمین زده می شود ستاره ای که این سیاهچاله را بوجود آورده است جرمی 2 میلیارد برابر خورشید دارد. چگونه ستاره ای به این پر جرمی پس از مدت کوتاه ی از انفجار بزرگ تبدیل سیاهچاله می شود؟

[color=0066CC]سیاهچاله های خورنده[/color]

سیاهچاله ها هر چیزی که اطرافشان باشد را می بلعند، حتی سیاهچاله های دیگر را. دانشمندان به تازگی دریافتند که سیاهچاله های کوچکتر در قلب یک کهکشان توسط سیاهچاله های بزرگتر بلعیده می شوند. البته بلعیده شدن سیاهچاله ها توسط یکدیگر در هنگام ادغام دو کهکشان امری بود که قبلا مشاهده شده بود. اما اینک رصدخانه ی اشعه ی ایکس چاندرا کهکشان NGC3393 را یافته است که دارای دو سیاهچاله یکی حدود 30 میلیون برابر جرم خورشید و دیگری حدود 1 میلیون برابر جرم خورشید است. این دو سیاهچاله در فاصله ی 490 سال نوری از هم قرار دارند و امکان دارد توسط یکدیگر بلعیده شوند.

[color=0066FF]کوچکترین سیاهچاله[/color]

کوچکترین سیاهچاله ای که تا کنون کشف شده است، سیاهچاله ی IGR J17091-3624 نامیده می شود که کمتر از سه برابر خورشید جرم دارد و دارای پایدرای بیشتری نسبت به سیاهچاله های بزرگتر است. این سیاهچاله با سرعتی حدود 32 میلیون کیلومتر بر ساعت می چرخد.

[color=0066FF]بزرگترین سیاهچاله[/color]

همه ی کهکشان ها دارای سیاهچاله های پرجرم و بسیار بزرگ هستند اما تاکنون دو سیاهچاله بسیار بزرگ و پر جرم شناخته شده اند.
یکی از آنها در مرکز کهکشان NGC 3842 قرار دارد که این کهکشان درخشان ترین کهکشان خوشه ی لئو می باشد و در فاصله ی 320 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. سیاهچاله ی این کهکشان 9.7 میلیارد برابر خورشید جرم دارد.
دیگر سیاهچاله ی بزرگ در کهکشان NGC 4889 قرار دارد که درخشان ترین کهکشان در خوشه ی کما بشمار می رود و فاصله ی آن از زمین 335 میلیون سال نوری است. سیاهچاله ی آن در حدود 9.8 میلیارد برابر جرم خورشید است.
محدوده ی گرانش یا "افق رویداد" این سیاهچاله ها 5 برابر فاصله ی خورشید تا سیاره ی پلوتون می باشد. جرم این سیاهچاله ها 2500 برابر سیاهچاله ی مرکز کهکشان راه شیری ست.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده