صورت فلکی قیفاووس

  • زمان : ۱۳۹۲/۳/۲۶،‏ ۲۱:۲۳
  • نمایش : ۲٬۳۰۸ دفعه
  • موضوع : مبانی نجوم
شاید شما هم از آن دسته از افراد باشید که به تماشای آسمان علاقه مند هستید.در آسمان فصل پاییز زیبا ترین صورت فلکی ها را می توانید رصد کنید.
از جمله ای صورت فلکی ها که به رصد سایر صور هم کمک می کند صورت فلکی قیفاووس است.
↓--↓--↓صورت فلکی قیفاووس↓--↓--↓

شکل ظاهری قیفاووس(معادل عربی:سلطان، معادل لاتین:Cep) شبیه خانه هایی است که در بچگی میکشیدیم.این صورت فلکی ستاره های نسبتا کم فروغی دارد. ستاره ی آلفای آن که "ذراع الیمین" (شانه یا بازو) نام دارد، ستاره ای از قدر 2/5 می باشد که به فاصله ی 49 سال نوری از ما قرار گرفته است.

ستاره ی دلتای آن یک ستاره ی متغیر استکه تحت نام قیفاووسی شناخته می‌شود دقیقاْ ظرف مدت ۵٫۳۶۶۳۴۱ روز قدر و نوعش از ۳٫۵ با طیف F۵ به قدر ۴٫۴ و طیف G۲ تغییر می‌یابد(هم اندازه و هم نورانیتش تغییر میکند)ستاره ی بتا قیفاووس و کیسی قبفاووس دو تایی اندبتا - قیفاووس: با قدر های 3 و 8 و جدائی "14 کیسی - قیفاووس: با قدرهای 4 و 6 و جدائی "7 صورت فلکی قیفاووس به دلیلل قرار گرفتن در مسیر کهکشان راه شیری از لحاظ اجرام غیر ستاره‌ای غنی است
ان‌جی‌سی ۷۵۳۸ در این صورت فلکی یک سحابی گسیلشی است.

این سحابی تا زمین ۹،۱۰۰ سال نوری فاصله دارد اندازه آن ۳۰۰ برابر منظومه شمسی است. این سحابی در بازوی برساووش در کهکشان راه شیری قرار دارد و بیشتر در ناحیه فرو سرخ نزدیک فعال است.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده