صورت فلکی ذات الکرسی

  • زمان : ۱۳۹۱/۸/۳۰،‏ ۱۷:۵۴
  • نمایش : ۲٬۸۸۰ دفعه
  • موضوع : مبانی نجوم
شاید شما هم از آن دسته از افراد باشید که به تماشای آسمان علاقه مند هستید.در آسمان فصل پاییز زیبا ترین صورت فلکی ها را می توانید رصد کنید. از جمله ای صورت فلکی ها که به رصد سایر صور هم کمک می کند صورت فلکی ذات الکرسی است. از این صورت فلکی می توان به آندرومدا و قیفاووس زسید. ذات الکرسی یا تخت‌نشین، مادر آندرومدا، طبق افسانه‌ها بر روی تختی نشسته‌است که چندان راحت نیست! و پادشاه اتیوپی پدر آندرومدا، قیفاووس است.
این پیکر آسمانی بهترین نقطه شروع برای یافتن ستارگان در پاییز است. پنج ستاره اصلی در آن، مانند حرفW یا M کنار هم قرار گرفته‌اند. درخشانترین ستاره ذات الکرسی ستاره صدر در راس غربی W واقع است. اگر از ستاره میانی W یعنی گاما-تخت‌نشین، خطی فرضی را به صدر وصل کنیم و آن را ۱۰ برابر فاصله دو ستاره امتداد دهیم به صورت فلکی فرس اعظم یا اسب بالدار می‌رسیم که چهار ستاره به صورت مربع دارد. فرس ستاره فوقانی چپ مربع، در واقع متعلق به پیکر زن برزنجیر (آندرومدا) است که شامل دو ردیف از ستارگان قدر سوم و چهارم است که یک V با دهانه تنگ تشکیل می‌دهند و نوک این V را ستاره فرس می‌سازد.

اگر دو ستاره آلفا و بتا که در راس عمودی ذات الکرسی قرار دارد را در جهت بتا دنبال کنیم، به صورت فلکی قیفاووس می‌رسیم.

این سه صورت فلکی در اساطیر باستان با هم خانواده‌ای را تشکیل می‌دهند که آندرومدا شاهدخت اتیوپی دختر قیفاووس و کاسیوپیا (ذات الکرسی) بوده‌است. دو رشته ستارگان آندرومدا را می‌توان به دو پای اسب تشبیه کرد. کاسیوپیا (Cassiopeia) یا تخت‌نشین، ملکه اتیوپی، مادر آندرومدا، طبق افسانه‌ها بر روی تختی نشسته‌است که چندان راحت نیست! و پادشاه اتیوپی پدر آندرومدا، قیفاووس است.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده