سیاره ی نپتون در لبه ی تاریکی

  • زمان : ۱۳۹۳/۴/۲۳،‏ ۱۶:۵۴
  • نمایش : ۲٬۵۲۱ دفعه
  • موضوع : مبانی نجوم
هشتمین سیاره ی منظومه ی شمسی با مداری از جنس سنگ مس.
جو و ساختار اورانوس و نپتون بسیار شبیه هم است. جو این سیاره ی دوردست از گاز هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است. و ذرات یخ سر تا سر آن را پوشیده است. این سیاره در سال 1846 میلادی کشف شد. فاصله ی نپتون از زمین 63.2 میلیارد مایل است.

جرم نپتون 17.2 برابر زمین می باشد و قطر استوا یی آن 49532 کیلومتر می باشد. یک شبانروز در نپتون 16 ساعت و 7 دقیقه زمینی ست و هر سال آن 165 سال زمینی طول می کشد.

چرخش سریع نپتون به دور خودش باعث ایجاد بادهایی در جو آن شده است که گاهی سرعت آن به بیش از 1000 مایل در ساعت می رسد. سرعت این بادها بسیار سریعتر از سرعت باد بر روی دیگر سیارات منظومه ی شمسی می باشد. دانشمندان علت این بادهای شدید را افزایش و کاهش فشار در نقاط مختلف نپتون می دانند. همانطور که می دانید افزایش و کاهش فشار هوا یعنی گرمی وسردی هوا، برای مثال در زمین این تغییرات فشار با تابش خورشید و گرم کردن هوای منطقه ای نسبت به منطقه ی دیگر رخ می دهد. اما در نپتون که 30 برابر از خوشید دورتر است، این گرما از کجا تامین می شود؟ پاسخ این سوال عجیب است: گرمای موجود در نپتون که علت تغییر فشار هوا و ایجاد بادهای شدید است، درونی ست. مرکز نپتون دو برابر گرمایی که از خورشید دریافت می کند، تولید می کند و بالاترین نسبت گرمایی درون به بیرون را در سیارات منظومه ی شمسی دارد. دانشمندان هنوز بر اینکه چه چیرزی از درون این گرما را تولید میکند اتفاق نظر ندارد.

این گرمای درونی باعث ایجاد ابرهای سفید رنگی نیز شده است. این ابر طوفانهای عظیمی هستند که بر روی نپتون رخ می دهد. عظیم ترین این طوفان ها لکه ی تیره رنگی بود که در نیمکره ی جنوبی نپتون، با گذشت ویجر2 از کنار این سیاره کشف شد. این طوفان 8000 مایل پهنا دارد، بقدری بزرگ که زمین به راحتی درون آن جای می گرفت، چیزی شبیه چشم مشتری( لکه ی قرمز مشتری) البته این طوفان تنها 5 سال دوام آورد و اکنون طوفان مانند لکه ی تیره ی قبلی در نپتون بوجود آمده است اما این بار در قطب شمال آن.

استوای این سیاره برخلاف اورانوس منحرف نشده است و موازی یا خیلی نزدیک به موازی با صفحه ی مدارش به دور خورشید است. حلقه های این سیاره مانند اورانوس تیره و نازک است و احتمالا جنسی از مس دارد.

نپتون و عجیب ترین قمر منظومه ی شمسی علت عجیبی قمر نپتون اندازه ی آن است. این قمر از سیاره ای که به دور آن می چرخد بزرگتر است. این قمر عجیب تریتون نام دارد و برخلاف تمام قمرهای نپتون به صورت ساعت گرد به دور این سیاره می چرخد. تریتون از یخ و سنگ تشکیل شده است و بیشتر به پلوتو شبیه است تا اورانوس یا نپتون.

این قمر دارای زم-آتشفشان است، آتشفشانی که به جای فوران مواد مذاب از آن مواد منجمد و یخی بیرون می ریزد. در تریتون یخ آب، یخ خشک، متان منجمد، مونوکسید کربن منجمد و حتی نیتروژن منجمد وجود دارد.بر روی آنه دهان ی برخورد زیادی دیده نمی شود.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده