سن ستاره های خوشه ای فسیلی و قدیمی

  • زمان : ۱۳۹۴/۵/۸،‏ ۱۲:۴۴
  • نمایش : ۱٬۸۰۷ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
یک پژوهش جدید روی تعدادی از خوشه های کروی نشان می دهد که قدمت این گروه از ستاره ها تقریبا به اندازه ی عمر جهان است.
خوشه کروی NGC6535 در حدود 22000 سال نوری در صورت فلکی مار قرار دارد که عمر آن به اندازه سن جهان است.

با استفاده از روش جدید پیدا کردن سن و مشاهدات یک تیم بین المللی از اخترشناسان در رصد خانه ی واقع در کک تعیین شده است که خوشه های ستاره ای باستانی در دو دوره ی مجزا به ترتیب در 12.5 میلیارد سال پیش و 11.5 میلیارد سال پیش تشکیل شده اند. نتایج این بررسی در ماهنامه ی انجمن نجوم سلطنتی منتشر شده است.

گر چه این خوشه ها تقریبا همسن خود کهکشان بوده اند این روش اندازه گیری سن نشان داد که کهکشان کمی جوان تر از آن است که پیش از این تخمین زده شده بود.

Duncan Forbes، رئیس گروه تحقیقاتی دانشگاه صنعتی سوینبرن گفته است: «ما در حال حاضر فکر می کنیم که خوشه های ستاره ای در کنار جهان هستی و به طور قابل توجهی پیش از آن به وجود آمده اند.»

تخمین های جدید از متوسط سن خوشه ستاره ها با استفاده از اطلاعات بدست آمده از اتحادیه ی دانشمندان میراث کروی و کهکشانها (SLUGGS, SAGES Legacy Unifying Globulars & Galaxies) در اندازه گیری که با تلسکوپ 10 متری کک و در رصدخانه ی کک انجام شد دانشمندان توانستند با استفاده از دیموس طیف نگار قدرتمند نصب شده روی تلسکوپ کک، طیف یکصد خوشه ی ستاره ای که در معرض این تلسکوپ قرار داشتند را به دست آورند.
دیموس (DEIMOS) طول موج های مریی اشیا را به طیف تجزیه می کند به طوری که این گروه توانستند از روی این طیفها و با استفاده از روش مهندسی معکوس با مقایسه ی ترکیبات شیمیایی تشکیل دهنده ی خوشه های کروی با ترکیبات شیمیایی جهان که با زمان تغییر می کنند سن این خوشه های کروی را تخمین بزنند.

John Brodie یکی از اعضای گروه تحقیق و پروفسور جان برودی گفته اند: « جهان در حال حاضر حدود 13.7 میلیارد سال سن دارد و ما به این نتیجه رسیده ایم که خوشه های کروی حدودا بین 1.2 تا 2.2 میلیارد سال بعد از انفجار بزرگ به وجود آمده اند.»

به گفته ی پروفسور آرون رومانسکی و یکی از اعضای تیم همکار :«اندازه گیری های سنی ما بیان می کنند که خوشه های کروی می توانند از اتفاق افتادن دوره یونیزه ی مجدد کیهانی (Cosmic re-ionization ) جلوگیری کنند طی این پدیده جهان در پرتوهای ماورا بنفش غرق شده و ممکن است منجر به از میان رفتن آن شود.»

فوربس می گوید: «حال که درباره ی زمان شکل گیری خوشه های کروی بحث شد نیاز است تا به این سوال که خوشه های کروی در کجا و چگونه ایجاد شده اند پاسخ داده شود.»

SLUGGS از یک گروه بین المللی از ستاره شناسان و با هدف فهمیدن چگونگی شکل گیری و تکامل کهکشانها و سیستم های خوشه ای کروی آنها تشکیل شده است.
خوشه های کروی خوشه هایی با پیوند های محکم هستند که از حدود میلیونها ستاره تشکیل شده اند.

بیشتر کهکشان های بزرگ، که البته کهکشان راه شیری را نیز شامل می شود، میزبان تعدادی از خوشه های کروی هستند. اگر چه خود جهان و کهکشانهای موجود در آن در طول زمان کیهانی تکامل یافته اند ، خوشه های کروی بسیار قوی بوده و برای بیش از ده میلیارد سال سالم مانده اند.

منبع: [url=http://astronomy.com/news/2015/07/fossil-star-clusters-reveal-their-age]Astronomy.com[/url]

مترجم: نیایش زارعی

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده