سرد ترین مکان در جهان

  • زمان : ۱۳۹۲/۸/۶،‏ ۱۷:۳۲
  • نمایش : ۱٬۹۷۹ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
سرد ترین جسم شناخته شده در کل کیهان سحابی بومرنگ است که دمای آن یک درجه کلوین (منفی 272 در جه سانتی گراد) است. در واقع این سحابی سرد ترین مکان بعد از انفجار بزرگ.
اخترشناسان با تلسکوپ بزرگ میلیمتری آتاکاما (ALMA) در شیلی تصویر جدیدی از این جسم بدست آورند تا ویژگی های منجمد و شکل واقعی و شبه گونه آن مشخص شود.
Raghvendra Sahai محقق و دانشمند اصلی در آزمایشگاه پیشران جت ناسا در پاسادنا گفت: «این جسم فوق العاده سرد بسیار جذاب است و ما در حال مطالعه ماهیت واقعی آن با ALMA هستیم.»

آن طور که با تلسکوپ های زمینی به نظر می رسید، این سحابی نامتقارن است. بعد ها مشاهدات تلسکوپ فضایی هابل این سحابی را به شکل یک کروات نشان دارد. به هر حال تلسکوپ ALMA نشان داد که تصویر هابل بخشی از ماجرا است و همان طور که در تصویر دیده می شود، یک تصویر دو قلو نیز در کنار آن است و این می تواند یک حقه در نور مریی باشد.

محققان یک خط متراکم و میلیمتر از گرد و غبار در اطراف ستاره یافته اند که توضیح می دهد چرا ابر بیرونی به شکل ساعت شنی است.
این ابر گرد و غبار یک ماسک در مقابل ستاره قرار داده و اجازه نمی دهد تا نور آن به بیرون بیاید و تنها در جهت مقابل نور باریک به صورت ساعت شنی دیده می شود.

Sahai می گوید: «این تحقیق برای درک اینکه چگونه ستاره ها می میرند و به سحابی تبدیل می شوند مهم است. با کمک ALMA ما کاملا قادر به روشن کردن لحظات آخر مرگ یک ستاره مانند خورشید خواهیم بود.»

سحابی بورگ که در صورت فلکی قنطروس قرار دارد در واقع 5000 سال نوری از ما دور است و یک مثال نسبتا جوان از سحابی های سیاره ای است. سحابی های سیاره ای در واقع مرحله آخر زندگی ستاره هایی مانند خورشید است که لایه بیرونی خود را خارج می کند. در مرکز این سحابی در خشان ستاره مرده وجود دارد که به شکل کوتوله سفید است.

منبع: سایت ناسا

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده