ستاره مغناطیسی مرموز با میدان مغناطیسی مخفی

  • زمان : ۱۳۹۲/۶/۵،‏ ۱۸:۱۹
  • نمایش : ۲٬۱۶۹ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی XMM-Newton در آزانس فضایی اروپا کشف کرده اند که یک ستاره ی مرده بیشترین میدان مغناطیسی را دارد. در حالی که قبلا میدان مغناطیسی آن ضعیف اندازه گیری شده بود.
SGR 0418+5729 (یا به اختصار SGR 0418) نوعی [url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=72]ستاره نوترونی[/url] است. ستاره نوترونی هسته ستاره ای عظیم است که بعد از پایان سوختش، منفجر شده و دچار رمبش شده است. این اجرام فوق العاده متراکم جرمی بیش از خورشید دارند و در کره ای با محیط 20 کیلومتر بسته بندی شده اند.
درصد کمی از ستاره های نوترونی به صورت مگنتار هستند. مگنتار (Magnetar )‏ یا ستاره مغناطیسی (مغنااختر) نوعی ستاره نوترونی است که میدان مغناطیسی بسیار نیرومندی دارد. این میدان مغناظیسی میلیارد ها بار بیشتر از میدان مغناطیسی دستگاه های MRI در بیمارستان ها است.

SGR 0418 در کهکشان ما و در فاصله 6500 سال نوری از زمین قرار دارد. این ستاره اولین بار در ژوئن سال 2009 در اشعه ایکس و گاما به طور ناگهانی در دید تلسکوپ ها ظاهر شد.

آندریا تینگو (Andrea Tiengo) از Istituto Universitario می گوید:«تا این اواخر شواهد نشان میداد که این ستاره نوترونی میدان مغناطیسی ضعیفی در حدود 6 ضرب در 10 به توان 12 گواس داشت. این میدان مغناطیسی 100 برابر کمتر از یک مگنتار معمولی است. فهمیدن این موضوع که این ستاره میدان مغناطیسی قوی دارد، یک چالش بزرگ بود. احتمالا در گذشته میدان مغناطیسی قوی SGR 0418 از دید دستگاه های تحلیلی معمولی ما مخفی مانده بود.»

سرعت چرخش مگنتار از ستاره نوترونی کمتر است، با این حال در هر چند ثانیه یک دور کامل می زند. روش تعیین میدان مغناطیسی مگنتار با اندازه گیری میزان کاهش آن در چرخش ها است.

دکتر Tiengo می گوید:«میدان مغناطیسی این ستاره 10 به توان 15 گواس در منطقه ی کوچکی به اندازه چند صد متر است. به طور میانگین این میدان ضعیف است اما به طور منطقه ای بسیار قوی است. »

این میدان مغناطیسی را می توان با میدان مغناطیسی زیاد لکه های خورشیدی مقایسه کرد که تغییر در آنها باعث فروپاشی و شعله ور شدن آنها می شود. در SGR 0418 انفجار به صورت اشعه ایکس است.

منبع:[url=http://www.astronomynow.com/news/n1308/22magnetar/]مجله astronomynow[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده