رصد یک ابرنواختر جدید در کهکشان نزدیک

  • زمان : ۱۳۹۵/۲/۹،‏ ۱۶:۳۷
  • نمایش : ۲٬۲۶۲ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
با توجه به تحقیقات یک اخترفیزیکدان از دانشگاه Methodist، ۳۰ میلیون سال پیش یک ستاره بسیار بزرگ در کهکشان نزدیک به زمین منفجر شده است.

 شعاع این ستاره پیش از انفجار ابرنواختری ۲۰۰ برابر خورشیدش بود.

این انفجار ناگهانی مواد ستاره را با سرعت ۱۰۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه به بیرون پرتاب کرد؛ یعنی معادل با ۳۶ میلیون کیلومتر بر ساعت.

تجزیه و تحلیل منحنی نور و طیف رنگی ستاره منفجر شده، اطلاعات جدیدی از انفجار ناگهانی ابرنواختری به ما می دهد.

Govinda Dhungana فیزیکدان SMU گفت:«بسیاری از ویژگی ها را می توانیم از داده های اولیه بدست آوریم. این یک ستاره عظیم بود که سوخت خود را مصرف کرد. زمانی که به نقطه خاصی رسید و هسته آن دیگر توان نگهداشتن نیروی گرانشی درونی را نداشت، ناگهان هسته فروریخت و بعد منفجر شد.»

رابرت کهو (Robert Kehoe) از SMU گفت این انفجار عظیم یکی از نزدیک ترین انفجار ها به زمین بوده است.

این انفجار که ابرنواختر 2013ej نام گرفته است در کهکشان M74 صورت گرفته. انفجار معادل انرژی انفجار هم زمان ۱۰۰ خورشید بور. نو انفجار SN 2013ej پس از ۳۰ میلیون سال به زمین رسیده است.

ابرنواختر SN 2013ej سومین ابرنواختر در M74 طی ده سال گذشته بود. در کهکشان راه شیری در ۴۰۰ سال گذشته یک ابرنواختر رصد شده است. ناسا تخمین زده است M74 شامل ۱۰۰ میلیارد ستاره می شود.

دانشمندان برای کشف SN 2013ej از هفت تلسکوپ زمینی و ماهواره سویفت ناسا استفاده کرده اند.

تیم دمای تحول ابرنواختر، جرم آن، شعاع آن و فراوانی عناصر شیمیایی ابرتواختر را اندازه گیری کردند.

جرم ستاره اصلی ۱۵ برابر خورشید بود. درجه حرارت آن در روز دهم بعد از انفجار ۱۲۰۰۰ کلوین بود و با گذشتن ۵۰ روز این میزان به ۴۵۰۰ کلوین رسید. دمای سطح خورشید ۵۸۰۰ کلوین است و دمای مرکز زمین ۶۰۰۰ کلوین تخمین زده شده.

در می ۲۰۱۶ اطلاعات جدید درباره این ابرنواختر منتشر می شود.

منبع: Astronomy.com

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده