رصد اعماق کیهان توسط تلسکوپ های بزرگ ناسا

  • زمان : ۱۳۹۲/۸/۴،‏ ۲۱:۲۹
  • نمایش : ۲٬۰۲۶ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
سه تلسکوپ بزرگ ناسا بهترین تصاویر خود از دورترین اجرام آسمان که تا به حال دیده شده اند در اختیار اخترشناسان قرار خواهند داد.
هابل، اسپیتزر و چاندرا تلسکوپ های فضایی ناسا هستند که قرار است در پروژه ای سه ساله شش خوشه کهکشانی بزرگ را رصد کنند. در این پروژه که زمینه های مرز نام دارد، کهکشان های اولیه بعد از انفجار بزرگ رصد خواهند شد.

مقامات ناسا می گویند: «در این پروژه که همکاری این سه تلسکوپ بزرگ است، کهکشان هایی رصد خواهند شد که تنها چند صد میلیون سال پس از انفجار بزرگ بوجود آمده اند؛ انفجاری که 13.8 سال پیش جهان ما را بوجود آورد.»

رئیس علمی ناسا، John Grunsfeld می گوید:« پروژه زمینه های مرز، دقیقا همان برنامه ای است که رصد خانه های بزرگ ناسا برای آن طراحی شده اند؛ یعنی همکاری با یکدیگر برای یافتن رمز و راز های جهان. هر رصد خانه تصاویری با طول موج های متفاوت از نور تهیه خواهند کرد که درک بسیاری عمیقی از فیزیک اساسی این اجرام در اختیار ما قرار می دهند.»

رصد هابل در طول موج های مریی و مادون قرمز و فرابنفش نزدیک خواهد بود. اسپیتزر در مادون قرمز و چاندرا در اشعه ایکس رصد های خود را انجام خواهند داد.

در پروژه زمینه های مرز از پدیده همگرایی گرانشی استفاده خواهد شد، که در آن میدان گرانشی باعث می شود نور شی دور تر خم شود و بزرگتر شود.
در این مورد که شش خوشه بزرگ انتخاب شده اند، آنها به عنوان لنز استفاده می شوند تا کهکشان های دور تر و کم نور تر توسط آن ها بزرگ نمایی شوند.
اولین خوشه کهکشانی، خوشه Abell 2744 است که با نام خوشه پاندورا نیز شناخته می شود.

محققان می گویند اطلاعات اسپیتزر و هابل کمک خواهد کرد تا فاصله و جرم کهکشان های دور با دقت خوبی اندازه گیری شود. همچنین مشاهدات چاندرا کمک خواهد کرد تا جرم خوشه های کهکشانی و قدرت همگرایی گرانشی اندازه گیری شود. در ضمن این کهکشان های زمینه ای در مرکز خود سیاهچاله های بسیار پر جرم دارند.

منبع: [url=http://www.space.com/23342-nasa-space-telescopes-deeper-universe-view.html]space.com[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده