راهنماي عملي گام به گام در مريخ!

  • زمان : ۱۳۹۵/۲/۱،‏ ۱۷:۳۰
  • نمایش : ۱٬۸۱۶ دفعه
  • موضوع : ویدیو

فیلم علمی تخیلی مریخی

بسياري از ما تجربه ي نا خوشايند جا ماندن از سرويس مدرسه ،اتوبوس ،قطار و يا حتي هواپيما را از سر گذرانده ايم اما بعيد به نظر مي رسد بتوانيد کسي را بيابيد که از سفينه ي فضاييِ عازمِ زمين جامانده باشد...

بسياري از ما تجربه ي نا خوشايند جا ماندن از سرويس مدرسه ،اتوبوس ،قطار و يا حتي هواپيما را از سر گذرانده ايم اما بعيد به نظر مي رسد بتوانيد کسي را بيابيد که از سفينه ي فضاييِ عازمِ زمين جامانده باشد.ولي مارک واتینی دانشمندي است که اين وضعيت وحشتناک را (!) در يکي از مأموريت هاي فضايي خود تجربه کرده است.

در فيلم « مريخي » داستان ها و تلاش ها ي مارک را براي زنده ماندن طي دوران اقامتش در مريخ به تصوير ميکشد.مريخي آخرين ساخته ي "ريدلي اسکات"،يکي از بزرگترين کارگردان هاي دنيا د خالق آثاري همچون "گلادياتور "و "بليد رانر" است .در ابتدا قرار  بود اين فيلم را "درو گودارد"کارگرداني کند اما مدتي بعد پروژه ي جديدي به  او پيشنهاد شد و به دنبال کار ديگري رفت.البته گودارد بعداً به عنوان فيلم نامه نويس به تيم سازنده ملحق شد اما اين بار اسکات عهده دار کارگرداني شد!

يکي از امتيازات مريخي آن است که بر پايه ي رمان پرفروشي به همين نام نوشته شده است. "اندي وير" نويسنده ي رمان مريخي  حدود سه سال براي نوشتن آن وقت صرف کردو در طي اين مدت  با گذاشتن بخش هايي از کتا ب روي وب سايتش و توجه به بازخوردهاي خوانندگان اثر خود را بهبود مي بخشيد.البته داين کتاب هم اکنون توسط حسين شهرابي ترجمه و انتشارات "کتابسراي تنديس " آن را منتشر کرده است.

اکثر لوکيشن هاي اين فيلم در بوداپست مجارستان فيلم برداري شده است اما فضاهاي باز را در "وادي روم"و "دره ي ماه "اردن ضبط شده است .اين منطقه را در فيلم "لورنس عربستان "نيز ديده ايم.آنها براي اينکه فضا شبيه بيابان هاي مريخ شود رنگ آسمان را عوض و سطح زمين نيز قرمزتر شده است.صحراي وادي روم در فيلم هاي علمي-تخيليِ ديگري همچون "مأموريت در مريخ(2000) "آخرين روز روي مريخ (2013)"و "سياره ي سرخ(2000)"براي به تصوير کشيدن مريخ استفاده شده بود.

مت ديمون ،بازيگر نقش مارک واتینی است که انصافاً به خوبي از عهده ي آن برآمد.از آنجايي که فيلم به نوعي روزنگار مارک واتینی است بيشتر بار فيلم بر دوش او بود و بازيگران ديگر نقش کم رنگ تري را ايفا مي کردند. اين هنرپيشه ي با تجربه توانست به معناي کامل وظيفه ي خود را به انجام برساند تاحدي که در مراسم گلدن گلوب 2016بعنوان بهترين بازيگر نقش اول در ژانر کمدي و موزيکال،معرفي شد ودر مراسم اسکار2016نامزد بهترين بازيگر نقش اول مردنيز گشت.

البته اين فيلم از لحاظ علمي داراي نقاط ضعفي نيز مي باشد .ازجمله اين اشکالات مي توان به طوفان شديدي که در ابتداي فيلم رخ مي دهد ، اشاره کرد؛چراکه بدليل رقيق بودن جو مريخ وقوع آن ناممکن به نظر مي رسد و ناسا پس از ديدن فيلم براي بارنخست ،به آن ايراد گرفته بود اما پس از تلاش هاي اسکات ،وير و گودارد و ناتواني در يافتن جايگزين مناسب ،کار به همان شکل باقي ماند.و يا زنده ماندن مارک در دماي بسيارپايين مريخ طي يک مدت طولاني... .با توجه به صحت ايرادات وارده بايد اين نکته را نيز در نظر داشت که با فيلمي در ژانر علمي تخيلي رو به رو هستيم و نه علمي محض!هرچند که بهتر است که براي رفع اين گونه مشکلات نيز کوشيد.

در انتها ديدن اين فيلم که به نوعي مي توان آن را  رابينسون کروزوي فضايي (!)دانست به شدت توصيه مي گردد.

 

 

منابع:

moviemag.ir

mag.digikala.com

www.filmnetnews.ir

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده