دیسک سیاره ای پر جرم اطراف ستاره جوان

  • زمان : ۱۳۹۱/۱۱/۱۴،‏ ۱۸:۵۸
  • نمایش : ۲٬۳۳۲ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
سیارات از مواد چرخان اطراف ستاره ها پدید می آیند. این مواد چرخان معمولا در ستاره های جوان جرم کمی دارد و آمدگی تشکیل سیاره را ندارد. اما در ستاره ای از صورت فلکی شجاع (مار آبی) دیسک سیاره ای به اندازه جرم 50 مشتری جرم دارد...
دیسک سیاره ای اطراف ستاره TW که در صورت فلکی شجاع قرار دارد می تواند تعداد زیادی سیاره را بودجود آورد. این دیسک آنقدر پر جرم است که امکان دارد تعداد سیاره های حاصل از آن بیشتر از سیارات کهکشان ما باشد.
این اطلاعات توسط تلسکوپ فضایی هرشل (آژانس فضایی اروپا) با همکاری ناسا بدست آمده است. این ستاره حدود 10 میلیون سال سن دارد در رده ستاره های جوان قرار دارد. همچنین فاصله آن با زمین حدود 176 سال نوری است که با توجه به استاندارد های نجومی در فاصله نزدیکی از ما قرار دارد.
طبق تئوری ها ستاره جوان نمی تواند سیاره بوجود آورد.
Edwin Bergin از دانشگاه میچیگان در آربور گفت: «ما توقع نداشتیم که در اطراف این ستاره جوان گاز زیادی وجود داشته باشد. ستاره ها در این سن هنوز در حال جمع کرد مواد اطراف خود هستند؛ در حالی که این ستاره به اندازه 50 مشتری اطراف خود گاز جمع کرده است.»
همچنین در این پروژه روش جدیدی برای اندازه گیری وزن دیسک سیاره ای کشف شده است. روش قبلی برای اندازه گیری این جرم غیر مستقیم و نامطمئن بود در حالی که این روش مطمئن است.
سیارات از مواد چرخان اطراف ستاره ها بوجود می آیند و جرم این مواد از عوامل کلیدی تشکیل سیاره است. پس با دانستن جرم دیسک سیاره ای می توان چگونگی تشکیل سیاره را تشخیص داد.
Poul Goldsmith دانشمند پروژه هرشل ناسا می گوید: «پیش از این ما جرم دیسک سیاره ای را به کمک پروکسی اندازه گیری می کردیم.»
دانشمندان به کمک تلسکوپ هرشل توانستند نور ستاره TW را تجزیه کنند و طیف گاز هیدروژن دوترید (ترکیب دو ایزوتوپ هیدروژن H و D) در آن پیدا کنند. طول موج طیف اتم سبک هیدروژن کوتاه است و همچنین طول موج طیف ایزوتوپ سنگین آن یعنی دوترینو بلند است.
ستاره شناسان هنوز موفق به اندازه گیری جرم دیسک با دقت زیاد نشده اند.
Glenn Wahlgren دانشمند برنامه هرشل در ناسا می گوید: «اینکه بدانیم جرم دیسک چقدر است به ما کمک می کند تا زمان و چگونگی تشکیل سیاره را درک کنیم»
Bergin اضافه می کند: «این نتایج گامی بزرگ در جهت درک تنوع سیستم های سیاره ای در جهان خواهد بود. بررسی سیستم دیسک های سیاره ای به ما کمک خواهد کرد تا چگونگی تشکیل منظومه شمسی را دریابیم.»

ترجمه از سایت [url=http://www.nasa.gov/mission_pages/herschel/news/herschel20130130.html]ناسا[/url] توسط مائده فرهوش

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده