دو حلقه به دور سیارک Chariklo

  • زمان : ۱۳۹۳/۱/۷،‏ ۲۳:۱۵
  • نمایش : ۱٬۸۸۳ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ستاره شناسان کوچکترین جرمی که حلقه دارد را رصد کردند. این شی که در کمربند سیارکی قرار دارد، با نام Chariklo شناخته می شود.

رصد ها در بسیاری از مکان ها در آمریکای جنوبی و رصدخانه جنوب اروپا (ESO) دو حلقه باریک را دور سیارک Chariklo نشان داد. قبلا به دور سیارات بزرگ مشتری، زحل، اورانوس و نپتون حلقه هایی دیده شده بودند. اما این بار حلقه به دور جرم کوچکی دیده شد. ین موضوع به صورت یک راز خواهد بود.

حلقه های زحل که ز زمین نیز دیده می شوند، منظره زیبایی را بوجود آورده است. به دور سیارات گازی دیگر نیز حلقه های باریکی وجود دارند. با وجود رصد های بسیار هیچ گاه حلقه هایی به دور اجرام کوچکتر منظومه شمسی دیده نشده بود.

زمانی که سیارک Chariklo در حال گذر از مقابل ستاره ای بود، دو حلقه باریک و زیبا در اطراف آن دیده شد.

Felipe Braga-Ribas از رصدخانه ملی ریو دو ژانیرو در برزیل می گوید:« ما به حلقه ها نگاه نمی کردیم و توقع نداشتیم جرم کوچکی مانند Chariklo حلقه داشته باشد. اما در رصد جزییات شگفت انگیزی را دیدیم.»

Chariklo عضوی از خانواده سنتاور است که در بین سیارات زحل و اورانوس قرار دارند. پیش بینی شده بود که در 3 ژوئن 2013 این سیارک از مقابل ستاره UCAC4 248-108672 عبور خواهد کرد که در آمریکای جنوبی قابل مشاهده بود. در هفت منطقه این پدیده رصد شد.

در رصد ها معلوم شد که چند ثانیه قبل و بعد از اختفا نیز نور ستاره کم می شود. این نتیجه نشان می داد که چیزی در اطراف Chariklo وجود دارد. با استفاده از داده هایی که در رصدخانه های مختلف بدست آمد، دانشمندان توانستند شکل، اندازه و جهت گیری آن شی را بازسازی کنند.

محققان فهمیدند که قطر این حلقه ها به ترتیب 3 و 7 کیلیومتر است که در فاصله 9 کیلومتری از جرمی با قطر 250 کیلومتر (که فراتر از زحل است) در حال چرخش هستند.
Uffe Gråe Jørgensen از موسسه نیلز بور در دانشگاه کپنهاگ دانمارک می گوید:« این بسیار شگفت انگیز است که مشخص شد این حلقه ها کاملا مجزا هستند. ما سعی کینم تصور کنیم چگونه حلقه هایی به دور این جرم کوچک و یخ زده وجود دارند.

اگر چه سوالات زیادی درباره این حلقه ها باقی می ماند اما اخترشناسان فکر می کنند که این حلقه ها بر اثر برخورد سیارک ها بوجود آمده است.

منبع: [url=http://www.astronomy.com/news/videos/2014/03/asteroid-chariklo-found-to-have-two-rings]Astronomy magazine[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده