دشت های یخ زده در «قلب» پلوتو

  • زمان : ۱۳۹۴/۴/۲۸،‏ ۲۱:۲۶
  • نمایش : ۱٬۸۷۷ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
آخرین تصویر نمای نزدیک از فضاپیمای افق های نو محدوده وسیع و بدون دهانه ای را روی سطح پلوتو نشان می دهد که حدود 100 میلیون سال از بوجود آمدن آن گذشته است و هنوز فعالیت های زمین شناسی در آنجا اتفاق می افتد.

این منطقه منجمد در شمال کوه یخی پلوتو، در سمت مرکز چپ منطقه قلب پلوتو قرار دارد. این بخش Tombaugh Regio نام گرفته است. Clyde Tombaugh کاشف پلوتو در سال 1930 بوده است.

Jeff Moore مدیر بخش زمین شناسی پروژه افق های نو می گوید: «این سطح را نمی توان به راحتی توصیف کرد. کشف منطقه وسیع، بدون دهانه و جوان پلوتو قبل از پرواز از نزدیک آن انتظار می رفت.»

این منطقه جالب از دشت های یخی شکسته شده که مانند گِل یخ زده بر روی زمین است، به صورت غیر رسمی «دشت اسپوتنیک» نامیده شده است. این شکستگی های نامنظم که وسعتشان 20 کیلومتر است، با فرورتگی های کم عمقی مرزبندی شده اند. در بعضی از این فرورفتگی ها مواد تیره ای دیده می شوند و در بعضی دیگر انبوهی تپه ها. در مناطق دیگری چاله های کوچکی دیده می شود که احتمال می رود بر اثر فرایند تصعید بوجود آمده باشند؛ فرایندی که در آن جامد به طور مستقیم به گاز تبدیل می شود. در زمین این اتفاق فقط برای یخ خشک روی می دهد.

دانشمندان دو نظریه برای تشکیل این مناطق دارند. این اشکال نامنظم ممکن است بر اثر انقباض مواد سطحی بوجود آمده باشند، شبیه به اتفاقی که برای گِل خشک می افتد. نظریه دیگر می گوید که این سطح ها بر اثر همرفت بوجود آمده اند، شبیه به اتفاقی که برای لامپ های گدازه می فتد. در پلوتو همرفت با اثر گرمای کم داخلی بر سطح آن که از کربن منو اکسید، نیتروژن و متان تشکیل شده است اتفاق می افتد.

در دشت های وسیع پلوتو خطوط وسیعی دیده می شود که چند کیلومتر هستند و ممکن است بر اثر وزش باد روی سطح های یخ زده بوجود آمده باشند.

این تصویر از فاصله 77,000 کیلومتر از پلوتو گرفته شده است و مساحت 1 کیلومتر از آن را نشان می دهد. دانشمندان اطلاعات بیشتر از این نواحی را از طریق عکس هایی که کیفیت بیشتر دارند بدست خواهند آورد.

اخبار مرتبط
[url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=291]افق های نو، به سوی سیاره کوتوله پلوتو و قمر شارون[/url]
[url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=292]عکس های فضاپیمای افق های نو از پلوتو و شارون[/url]
[url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=295]حال پلوتو را بهتر می شناسیم[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده