در خورده سیاره سرس بخار آب دیده شد

  • زمان : ۱۳۹۲/۱۱/۲،‏ ۲۳:۲۶
  • نمایش : ۱٬۸۸۶ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
دانشمدان شواهدی از حضور آب در سیاره کوتوله سرس یافته اند. آب در این سیارک به صورت بخار آب که از یخ فشان ها فوران می کند، دیده شده است.

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی هرشل از آژانس فضایی اروپا، بخار آب را در دو منطقه از بزرگترین خورده سیاره کمربند سیارکی و منظومه شمسی، مشاهده کرده اند. این بخار آب که از یخ فشان ها فوران می کند به احتمال زیاد حاصل از تصعید یخ به ابر های بخار است.

مایکل کوپر Michael Küppers از آژانس فضایی اروپا (در بییانوئبا د لا کانادا، اسپانیا) می گوید:«این اولین شواهد آب در سیارک سرس و به طور کلی در کمربند سیارکی است.»

سرس، سیارک کوتوله یا سیارک غول پیکر کمربند سیارکی است و در فاصله 2.8 واحد نجومی (فاصله زمین تا خورشید) از خورشید قرار دارد. در این مرز برفی بیشتر سیارک ها از یخ پوشیده شده اند و دنباله دار ها در این مکان حضور دارند. اما آب مشاهده شده در سرس در دو حالت یخ زده و بخار است.

دانشمندا معتقدند مقدار قابل توجهی آب طی 30 سال در سطح این سیارک وجود داشته. مطالعات قبلی در سال 1991 نشان می داد در سیارک سرس احتمالا آب به صورت هیدروکسید، وجود دارد. اما تا شواهدی از موضوع رصد نشده بود. حال Küppers و همکارانش به یافته هایی برای تعیید این موضوع رسیدند.

محققان برای این کشف از سیستم طیف سنجی تلسکوپ هرشل استفاده کردند. این بخار آب در اطراف سرس، گرما را جذب می کند و به همین علت تابش دارد. این تحقیقات نشان داد در هر تانیه حدود 6 کیلوگرم بخار آب از سطح سرس فوران می کند.

منبع این بخار به احتمال زیاد یخ هایی است که در زیر یخ فشان ها گرم شده اند.
احتمال این است که یخ در نزدیکی سطح سرس تصعید شده باشد. درست مانند یک دنباله دار.

منبع:[url=http://www.space.com/24366-dwarf-planet-ceres-water-ice-volcanoes.html]space.com[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده