خورشید گرفتگی نادر برفراز اقیانوس اطلس

  • زمان : ۱۳۹۲/۸/۱۲،‏ ۲۲:۵۳
  • نمایش : ۱٬۹۹۱ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
امروز خورشید گرفتگی نادری اتفاق افتاد که با حلقه آتش آغاز و به خورشید گرفتگی کامل تبدیل شد. این خورشید گرفتگی روز 3 نوامبر از شرق آمریکا تا آفریقا اتفاق افتاد. عکس های این خورشید را در ادامه ببنید:
روز یکشنبه این خورشید گرفتگی نادر و ترکیبی بر فراز اقیانوس اطلس با خورشید گرفتگی حلقوی آغاز شد و با گذر زمان به یک خورشید گرفتگی کامل تبدیل شد. ناظران در ساحل شرقی ایالت متحده و بخش هایی از کانادا این خورشید گرفتگی را در طلوع آفتاب دیدند.

پل کاکس در برنامه زنده خورشید گرفتگی از کنیا گفت: «ما شاهد یک خورشید گرفتگی کامل هستیم. »

کاکس و پروژه GLORIA با تلسکوپ و دوربین های نزدیک دریاچه تورکانا در کنیا شاهد 14 ثانیه عبور ماه از مقابل خورشید بودند. طوفان شن باعث شد در زمان عبور ماه چهره خورشید با ابر هایی پوشیده شود اما در لحظات آخر با نازک شدن ابر ها آنها موفق شدند این خورشید گرفتگی را رصد کنند.

کاکس که اولین رصد خورشید گرفتگی خود را سپری می کرد، گفت:«این خورشید گرفتگی بی نظیر بود. من تا به حال نمونه آن را ندیده بودم. این یکی از وهم آور ترین پدیده هایی بود که دیدم.»

خورشید گرفتگی ترکیبی هنگامی رخ می دهد که در مسیر حرکت ماه از مقابل خورشید، ابتدا، سایه ماه روی زمین می افتد و حلقه ای روشنی از نور (حلقه آتش) را روی خورشید به جا می گذارد و بعد از آن کل خورشید تاریک می شود.

آخرین خورشید گرفتگی ترکیبی در آوریل 2005 رخ داد. تا سال 2023 دیگر چنین خورشید گرفتگی رخ نخواهد داد.

این خورشید گرفتگی برای کاکس و تیمش یک تجربه فراموش نشدنی بود. کاکس گقت:«این برای من یک ماجراجویی است زیر اولین بار است که یک خورشید گرفتگی را می بینم.»

عکس بالا و عکس زیر توسط بن کوپر گرفته شد که با تیمش در جت از برمودا خورشید گرفتگی را دنبال کرد و این عکس های دیدنی را در ارتفاع 13106 متر گرفت که در آن حلقه الماس دیده می شود.

[img width=500]http://s4.picofile.com/file/7991896876/total_solar_eclipse_2013_totality_ben_cooper_flight.jpg[/img]


عکس بالا را جیمز کری در طلوع آفتاب از خورشید گرفتگی در نورفولک در ویرجنیا گرفته است.

[img width=500]http://s4.picofile.com/file/7991900428/solar_eclipse_james_currie_nov_3_2013_norfolk_virginia_med.jpg[/img]


منبع:[url=http://www.space.com/23451-rare-solar-eclipse-skywatcher-photos.html]space.com[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده