حیات بر روی زمین

  • زمان : ۱۳۹۲/۴/۱۱،‏ ۱۳:۰۳
  • نمایش : ۲٬۶۱۳ دفعه
  • موضوع : مبانی نجوم
تاکنون صدها سیاره ی فرا خورشیدی با شرایط زمین یافت شده است اما در هیچ کدام از آنها حیات هوشمند دیده نشده است در حالی که اطراف ما پر از تکنولوژی و دانش به روز شده است. چه چیزهایی باعث شده است بر روی این کره ی خاکی نسبتن کوچک این حیات هوشمند پدید آید؟
میچیو کاکو در کتاب جهان های موازی خود می گویید:" ستاره شناسی به نام هیو راس، برای تاکید بر قابل توجه بودن این شرایط (شرایطی که باعث پیدایش زمین با حیات هوشمند شده است.)، این مسئله را با شرایطی مقایسه کرده است که در آن در نتیجه برخورد یک توفان با یک هواپیمای اوراق، یک هواپیمای بوئینگ 747 به طور کامل سرهم و ساخته شود."
مگر این شرایط عجیب برای پیدایش زمین با حیات هوشمند چه هستند؟
از جمله دلایل آن می توان به شکل مدار زمین اشاره کرد، کپلر دریافت که مدار سیارات بیضی شکل هستند این بیضی می تواند خروج از مرکزی بین 0تا1 داشته باشد که هر چه به صفر نزدیک تر باشد بیضی ما به دایره شبیه تر است، خروج از مرکز مدار زمین تنها 2 درصد است یعنی مدار زمین بسیار شبیه دایره است این امر باعث می شود تغییر آب و هوا در فصل های تابستان و زمستان به کج بودن محور زمین مربوط شود، زیرا اگر خروج از مرکز زمین به یک نزدیک بود، یعنی مدار زمین بیضی شکل می بود در فصل تابستان از گرما اقیانوس ها بخار می شدند و در فصل زمستان از سرما اقیانوس ها منجمد می شدند.
از دلایل دیگر می توان تناسب میان جرم زمین و خورشید باشد. زیرا اگر خورشید ما تنها 20 درصد بزرگتر یا کوچکتر می بود، زمین گرمتر از الان زهره ویا سردتر از الان مریخ می شد.
و همچنین می توان به قرار گرفتن زمین در منطقه ی گولدیلاکس منظومه ی شمسی اشاره کرد که یعنی زمین ما فاصله ای از خورشید قرار گرفته است که امکان حیات در آن مهیا می شود، جالب اینجاست که زمین ما در نقطه ی گولدیکلاس کهکشان راه شیری نیز قرار گرفته است یعنی در حدود دوسوم فاصله از مرکز کهکشان. اگر منظومه ی شمسی ما اندکی به مرکز کهکشان نزدیک بود میدان تابش سیاه چاله ی مرکز کهکشان نوری ساطع می کرد مانع ایجاد حیات می شد و اگر اندکی دور تر بود، آنگاه به اندازه ی کافی عناصر سنگین تر به منظور ساختن مواد لازم برای حیات در منظومه ی شمسی، وجود نداشتند.
از دیگر دلایل می توان به همراه همیشگی زمین یعنی ماه اشاره کرد، ابعاد آن به شکل شگفت آوری کاملن درست و متناسب است، زیرا اگر اندکی کوچکتر بود باعث می شد طی میلیون ها سال زمین در مدار خود لنگ بزند واین لنگی باعث تغییرات ناگهانی آب وهوا می شد ومانع ایجاد DNA می شد.
دلیل دیگر همسایه غول پیکر ما، مشتری است که با میدان عظیم مغناطیسی خود، نتها ما را هر شبانروز از برخورد شهاب سنگ حفظ می کند بلکه بدون آن تا حالا نیز منظومه ی ما پر از خرده سیارک ها می بود.
و اینکه مدار سیارات منظومه شمسی به جز پلوتو، همه تقربین دایره ای شکل هستند و این سیارات هرگز به هم برخورد نمی کنند.
همه این عوامل باعث ایجاد حیات هوشمند بر روی زمین شده اند.
آیا زمین ما معجزه ای آشکار است یا فقط یک رخداد طبیعی؟

[img width=300]http://upload7.ir/images/69335203293693456985.png[/img]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده