جرم کل کهکشان راه شیری ما چقدر است؟

  • زمان : ۱۳۹۵/۳/۱۴،‏ ۱۷:۰۸
  • نمایش : ۳٬۳۳۳ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
بر اساس تحقیق گروهی از ستاره شناسان در دانشگاه مک مستر کانادا جرم کهکشان راه شیری 700 میلیارد برابر جرم خورشید است. (تصویر بالا طرح مفهومی از کهکشان راه شیری می باشد.Nick Risinger )

اندازه گیری جرم کل کهکشان راه شیری یا هر کهکشان دیگری بسیار دشوار است. کهکشان ها علاوه بر ستاره ها، سیارات، اقمار، گازها، گرد و غبار و اجرام دیگر شامل ماده تاریک نیز می باشد. با این حال ستاره شناسان می توانند از طریق تاثیر گرانشی ماده تاریک بر اجرام مرئی به وجود آن پی ببرند. Gwendolyn Eadie دانشجوی دکترا در دانشگاه McMaster و سرپرست او پروفسور William Harris از سرعت و موقعیت خوشه های ستاره ای کروی که در مدار کهکشان راه شیری است استفاده کردند. مدار خوشه های کروی بوسیله گرانش کهکشان مشخص می شود که بوسیله اجزای ماده تاریک تحمیل می گردد. آنچه که درباره این تیم تحقیقاتی تازه است، تکنیکی است که این تیم برای استفاده از سرعت و موقعیت خوشه های کروی ابداع کرده اند.
سرعت کلی خوشه کروی باید در دو جهت اندازه گیری شود: یکی در طول دید ما و دیگری عمود بر صفحه آسمان. متاسفانه ستاره شناسان هنوز این مقادیر را برای همه خوشه های کروی اطراف راه شیری اندازه گیری نکردند.
با این حال پروفسور Harris و Eadie یک راه را برای استفاده از این سرعت ها که به طور جزیی شناخته شده هستند، توسعه دادند، علاوه بر سرعت هایی که برای تخمین جرم کهکشان ما کاملا شناخته شده هستند.
روش آنها همچنین جرم موجود در هر فاصله ای از مرکز کهکشان را با عدم قطعیت پیش بینی می کند که باعث می شود نتایج به آسانی قابل مقایسه با سایر مطالعات باشد.
این تیم کار خود را به مجله Astrophysical Journal ارائه داده است. آنها همچنین نتایج خود را در تاریخ سی و یکم ماه می در کنفرانس انجمن نجوم کانادا ارائه دادند.

منبع:‌ sci-news.com

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده