تلسکوپ های اسپیتزر و WISE همسایه سرد خورشید را یافتند

  • زمان : ۱۳۹۳/۲/۸،‏ ۲۰:۰۰
  • نمایش : ۱٬۷۸۴ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
میدان گسترده اکتشافات مادون قرمز ناسا (WISE) و تلسکوپ فضایی اسپیتزر، سرد ترین کوتوله قهوه ای را کشف کردند. کوتوله قهوه ای ستاره ای است که به اندازه قطب شمال زمین سرد می باشد.

تلسکوپ های فضایی فاصله این جرم را 7.2 سال نوری تخمین زده اند. به این ترتیب این جرم چهارمین سیستم نزدیک به خورشید ماست. نزدیک ترین سیستم، سه ستاره با نام آلفا قنطروس است که در فاصله 4 سال نوری از ما قرار دارد.

Kevin Luhman ا دانشگاه ایالتی پنسلوانیا گفت:« پیدا کردن یک همسایه جدید بسیار هیجان انگیز است. همچنین درجه حرارت این جرم بسیار سرد و شبیه به اتمسفر یک سیاره است.»

کوتوله های قهوه ای زندگی خود را مانند ستاره ها آغاز می کنند اما فاقد جرم کافی برای آغاز فرایند هسته ای و تابش نور هستند. کوتوله قهوه ای جدید WISE J085510.83-071442.5 نام گرفته است. دمای این جرم منفی 48 تا منفی 13 درجه سانتی گراد است. قبلا کوتوله قهوه ای سردی توسط WISE و اسپیتزر کشف شد که دمای آن برابر با دمای اتاق بود.

WISE قادر به تشخیص اجرام کوچک و سرد است، زیر دو تا سه بار برخی از مناطق آسمان را با نور مادون قرمز جست و جو می کند. اشیایی مانند این کوتوله قهوه ای زمانی که با تلسکوپ های نور مریی رصد می شوند نامریی هستند. اما در نور مادون قرمز حرارت های کم نیز مشاهده می شود.

Luhman گفت:« این شی در داده های WISE حرکت سریعی داشت. این موضوع به ما کمک کرد تا متوجه شوم این یک شی خاص است.»

در مارس 2013 بعد از تشخیص سرعت حرکت کوتوله قهوه ای WISE J085510.83-071442.5، Luhman شروع به تجزیه و تحلیل تصاویر تلسکوپ اسپیتزر و رصدخانه برج جنوبی شیلی کرد. مشاهدات فروسرخ اسپیتزر به اندازه گیری درجه حرارت اسپیتزر کمک کرد.

Michael Werner دانشمند پروژه اسپیتزر:« جالب است که بعد از دهها سال رصد آسمان و تصویر برداری ما هنوز همسایگان نزدیک خورشید را نمی شناسیم. این نتایج قدرت کاوش در جهان را با استفاده از ابزار های مادون قرمز مانند WISE را نشان می دهد.»

طبق اندازه گیری ها جرم WISE J085510.83-071442.5 3 تا 10 برابر جرم مشتری است و می تواند یک غول گازی مانند مشتری باشد که از سیستم ستاره اش خارج شده است.

منبع: [url=http://www.nasa.gov/jpl/wise/spitzer-coldest-brown-dwarf-20140425/index.html#.U15wmFejSSo]NASA[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده