تلسکوپ ها

  • زمان : ۱۳۹۳/۱/۹،‏ ۲۰:۰۱
  • نمایش : ۲٬۸۱۳ دفعه
  • موضوع : مبانی نجوم
تا ابتدای قرن هفتم اختر شناسان در رصد هایشان از اسطرلاب ،زاویه سنج های ساده و ابزارهای ابتدایی بهره می بردند ، اما در سال 1609م برای نخستین بار گالیله از تلسکوپ شکستی برای رصد های نجومی استفاده کرد .
بعد از آن پیشرفت های زیادی در ساخت تلسکوپ رخ داد ف هم اکنون تلسکوپ های فضایی ساخته شده اند که در مدارهایی به دور زمین قرار گرفتند . از معروف ترین تلسکوپ های فضایی می توان تلسکوپ هابل را نام برد .
تلسکوپ ها سه کار انجام می دهند :
1 – نسبت به چشم ما ، نور بیشتری را جمع می کنند .
2 – جزئیاتی را که نمی توان با چشم تفکیک کرد ، تفکیک می کنند .
3 – جسم را بزرگتر نشان می دهند .
از انواع تلسکوپ می توان ، تلسکوپ شکستنی ، تلسکوپ بازتابی و تلسکوپ رادیویی را نام برد .

تلسکوپ شکستنی :
در ساخت تلسکوپ شکستنی ، نور رسیده از اجرام آسمانی از عدسی هایی عبور می کنند ساده ترین نوع تلسکوپ های شکستنی به این صورت است که عدسی در دو لوله ی تلسکوپ قرار می گیرد . آن عدسی را که رو به سمت اجرام آسمانی مانند ستاره ها و ماه و ... قرار دارد عدسی شیئی می نامند و عدسی دیگر که ناظر از آن تصویر را می بیند چشمی می گویند . پرتوها پس از گذر از عدسی شیئی
می شکنند و در نقطه ای به نام کانون متمرکز می شوند .

[img width=400]http://s5.picofile.com/file/8118356176/4444.jpg[/img]


تلسکوپ های بازتابی ( آینه ای ) :
در تلسکوپ بازتابی ، یک آینه ی مقعر نور را جمع و در یک نقطه کانونی می کند که آن را آینه ی اصلی تلسکوپ می نامند . در تلسکوپ های بازتابی ، این آینه نقش همان عدسی شیئی را در تلسکوپ های شکستنی دارد ؛ ولی در انتهای لوله ی تلسکوپ قرار می گیرد . نور از آینه ی اصلی به سوی آینه ی دیگر باز می تابد واز آن جا به عدسی چشمی می رسد . ساده ترین گونه ی آن ها ، تلسکوپ نیوتونی است که نخستین بار نیوتون آن را ابداع کرد .

[img width=300]http://s5.picofile.com/file/8118356150/GSO150EQ.jpg[/img]

[img width=300]http://s5.picofile.com/file/8118356168/reflective_telescope.jpg[/img]


تلسکوپ رادیویی :
به تلسکوپی که امواج رادیویی را دریافت می کند ، تلسکوپ رادیویی می گویند . تلسکوپ رادیویی باید مجزا به ابزاری الکترونیکی باشد تا بتواند کار سلول های حساس چشم را انجام دهد . به این چشم مصنوعی ، گیرنده ی رادیویی می گویند . امروزه اختر شناسان ، از انواع مختلفی از
آنتن های رادیویی استفاده می کنند . ساده ترین آن ها ، آنتن نیم موج دو قطبی است که آنتن تلویزیون نمونه ی ساده ای از این نوع آنتن است . در تلسکوپ های رادیویی هم مهمترین بخش ، آینه ی اصلی آن است که به آن بشقاب می گویند . بشقاب مانند آینه در تلسکوپ های نوری است . با این تفاوت که امواج رادیویی به جای عدسی چشمی ، یک چشم الکترونیکی وجود دارد .

[img width=400]http://s5.picofile.com/file/8118356300/35_Cover5.jpg[/img]


همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده