تلسکوپ فضایی هابل منبع جریان گاز های ماژلانی را می یابد

  • زمان : ۱۳۹۲/۵/۲۳،‏ ۱۰:۲۷
  • نمایش : ۱٬۷۹۲ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل توانستند بعد از 40 سال راز، منشاء جریان ماژلانی را بیابند، راز این نوار طولانی و کشیده شده تا نیمه راه کهکشان شیری کشف شد.

ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک، دو کهکشان کوتوله به دور کهکشان راه شیری هستند که دارای جریان گازی می باشند. در اوایل سال 1970 که اختر شناسان توسط رادیو تلسکوپ این جریان را کشف کردند، نمی دانستند که منشا این گازها از هر دو کهکشان ماهواره ای است یا فقط یکی از آنها. حال مشاهدات جدید از تلسکوپ هابل نشان می دهد که بیشتر این گازها در حدود 2 میلیارد سال پیش از ابر ماژلانی کوچک محروم شده اند و جریان جدید از ابر ماژلانی بزرگ می باشد.

تیم تحقیقاتی اختر شناسان به رهبری Andrew J. Fox و موسسه ی علوم فضایی در بالتیمور، توانستند به کمک طیف نگار کیهانی هابل میزان عناصر سنگین از قبیل اکسیژن و گوگرد را تعیین کنند. روش شناسایی عناصر سنگین از طریق جذب عناصر به وسیله ی نور ماوراء بنفش است.

تیم Fox توانست مقدار ی از اکسیژن و گوگرد متعلق به 2 میلیارد سال پیش را در کنار جریان گازی هم سطح با ابر ماژلانی کوچک بیابد و همچنین مقداری گوگرد هم سطح با ابر ماژلانی بزرگ که هر دوی این موارد گواهی از کشف بالا هستند.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده