تغذیه کهکشان ها از گاز های اطرافشان

  • زمان : ۱۳۹۲/۴/۱۸،‏ ۲۱:۳۲
  • نمایش : ۱٬۹۹۵ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
در گذشته اخترشناسان فکر می کردند که کهکشان ها با تغذیه مواد اطرافشان رشد می کنند. امروز این موضوع با رصد اثبات شده است.
تلسکوپ بزرگ ESO به منظور بررسی هم خطی نادر کهکشان ها و کوازور ها ساخته شده است. کوازور ها کهکشان های دور با مرکز بسیار درخشان هستند که توسط [url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=83]سیاهچاله ها[/url] بوجود می آیند. در هم ترازی، نور کوازور ها قبل از رسیدن به زمین از بین مواد کهکشان های مقابلش عبور می کند. این اتفاق امکان بررسی ویژگی های اطراف کهکشان ها را بوجود می آورد.

نیکولا باچ (Nicolas Bouche) از موسسه تحقیقات اخترفیزیک و سیاره شناسی (IRAP) می گوید: «این نوع از هم ترازی بسیار نادر است. ما برای بررسی گاز های اطراف کهکشان توانستیم از تلسکوپ ESO استفاده کنیم و با این مشکل که چگونه کهکشان ها تغذیه می کنند مقابله کنیم. زمانی که ستاره ای در یک کهکشان متولد می شود، به سرعت گاز آن کهکشان تخلیه می شود، پس باید راهی برای جایگزینی این گاز وجود داشته باشد.»

اخترشناسان حدس می زدند که پاسخ این سوال باید در گاز های سرد اطراف کهکشان باشد که به سمت کهکشان جذب می شوند. در این سناریو کهکشان گاز های اطرافش را جذب می کند و گاز ها قبل از سقوط به ، به دور کهکشان می چرخد. اگر چه قبلا شواهدی از رشد پیوسته کهکشان ها دیده شده بود، اما تا به حال حرکت گاز و ویژگی های دیگر آن کشف نشده بود.

اخترشناسان از دو وسیله به نام SINFONI و UVES استفاده کردند که هر دو آنها روی تلسکوپ ESO در پارانال (paranal) نصب شده بود. مشاهدات جدید چگونگی چرخش کهکشان ها و حرکت گاز ها در خارج کهکشان را نشان می دهد.

مایکل مورفی (Michael Murphy) می گوید: «این حجم وسیع از گاز های سرد در اطراف کهکشان دقیقا چیزی بود که ما انتظار داشتیم.»
ستاره شناسان در حال حاضر شواهدی از مواد اطراف کهکشان بدست آورده اند و این اولین باری است که آنها توانسته اند حرکت مواد به داخل کهکشان ها را نشان دهند. بدون نور کوازور ها این گاز ها غیر قابل کشف بودند.

منبع : [url=http://www.sciencedaily.com]ScienceDaily[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده