تصویر هابل از ذره ای در جهان دور

  • زمان : ۱۳۹۳/۱/۹،‏ ۱۸:۱۸
  • نمایش : ۱٬۹۳۵ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
خوشه های کهکشانی که سازه های عظیم کیهانی هستند که از کهکشان هایی که به یکدیگر با گرانش متصل هستند تشکیل شده اند. این بار تلسکوپ فضایی هابل خوشه کهکشانی MACS J0454.1-0300 را رصد کرده است.
هر نقطه رنگی در تصویر نشان دهنده یک کهکشان است، که خانه میلیون ها و میلیارد ها ستاره می باشد.

ستاره شناسان می گویند خوشه کهکشانی MACS J0454.1-0300 تقریبا 108 تریلیون بار پر نور تر از خورشید است. این نوع از خوشه های کهکشانی از آنجا که گرانش زیادی را بوجود می آورند، می توانند بر محیط اطراف خود نیز تاثیر بگذارند؛ تا جایی که حتی امکان دارد نور ها در نزدیکی آن ها خم شود و جسم پشت آنها بزرگتر به نظر برسد. این خوشه ها امکان دیدن اجسام کم نور را برای ما فراهم می کنند.

در سمت چپ این تصویر چند شی به صورت کشیده و کمانی دیده می شوند. این کهکشان ها در واقع در فواصل زیادی در پشت سر خوشه کروی MACS J0454.1-0300 قرار دارند. این پدیده که با نام [url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=179]عدسی گرانشی[/url] شناخته می شود، به ستاره شناسان در رصد اشیا دور کمک می کند.

این عدسی های گرانشی در چند سال آینده برای ماموریت رصد مرز های کیهان توسط تلسکوپ فضایی هابل استفاده خواهد شد. در این پروژه ستاره شناسان به بررسی چگونگی تشکیل ستاره ها و کهکشان ها در جهان اولیه خواهند پرداخت.

تصاویر بیشتر از هابل در سایت ناسا: [url=http://www.nasa.gov/mission_pages/hubble/main/index.html#.UzbOaIWjSSo]کلیک کنید[/url].

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده