تصویر 360 درجه کهکشان راه شیری با عکس های تلسکوپ اسپیتزر

  • زمان : ۱۳۹۳/۱/۵،‏ ۱:۰۰
  • نمایش : ۲٬۲۶۱ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
امروز سفر در کهکشان راه شیری با تصویر 360 درجه موزاییکی ناسا که امکان زوم را هم دارد، راحت شده است. این تصویر پنجشنبه 20 مارس ( 29 اسفند) در کنفرانس TEDActive 2014 در ونکوور کانادا به نمایش درآمد.
تصویر چشم انداز ستاره های کهکشان ما با بیش از 2 میلیون عکس تلسکوپ اسپیتزر که طی 10 سال گرفته شده، تشکیل شده است.

رابرت هرت متخصص تصویر برداری ناسادر مرکز علوم فضایی اسپیتزر در کالیفرنیا می گوید:« اگر ما بخواهیم این تصویر را پرینت بگیریم نیاز به یک تابلو به اندازه ورزشگاه Rose Bowl داریم. در عوض ما یک تصویر دیجیتالی از آن را آماده کرده ایم که در دسترس ستاره شناسان است.»

تصویر GLIMPSE360 را به صورت آنلاین می توانید در آدرس زیر ببینید:

http://www.spitzer.caltech.edu/glimpse360

تلسکوپ اسپیتزر سال 2003 به فضا فرستاده شد و در 10 سال از سیارک های منظومه شمسی تا دورترین کهکشان ها را مورد بررسی قرار داد. این تلسکوپ 4142 ساعت (172 روز) از دیسک کهکشان ما در نور مادون قرمز عکاسی کرد. این عکس ها به صورت عکسی واحد کنار هم قرار گرفت.

کهکشان راه شیری، کهکشانی مارپیچی و مسطح است که منظومه شمسی ما در یکی از بازو های آن قرار دارد. در نور مریی مرکز کهکشان ما به علت گرد و غبار زیاد مشخص نیست اما با نور مادون قرمز، تلسکوپ اسپیتزر می تواند مرکز کهکشان را به خوبی ببیند.

Ed Churchwell مسئول تیم دید اجمالی (GLIMPSE ) می گوید:« سپیتزر به ما در تعیین لبه کهکشان کمک کرده است. ما در حال نقشه برداری از بازو های کهکشان هستیم.

با استفاده از GLIMPSE دانشمندان تصویر دقیقی از نوار مرکزی ستاره های کهکشان بدست آورند.

این تصویر به دانشمندان اجازه می دهد که یک مدل سراسری از تشکیل ستاره های کهکشان راه شیری بدست آورند.

تیم اسپیتزر قبلا تصویر 130 درجه ای از کهکشان ما متنشر کرده بودند. تصویر جدید 360 درجه راهنمایی برای تلسکوپ آینده ناسا یعنی جیمز وب خواهد بود تا در نور مادون قرمز تشکیل ستاره ها را بررسی کند.

بخش دیگری از اطلاعات GLIMPSE را می توانید درلینک زیر ببینید که کاتالوگی از اجزای دیگر منظومه شمسی است:

http://www.milkywayproject.org

اطلاعات بیشتر را می توانید از طریق آدرس زیر دنبال کنید:

http://www.nasa.gov/spitzer

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده