تشکیل ستاره ها در مرکز کهکشان

  • زمان : ۱۳۹۲/۷/۱۴،‏ ۱۳:۱۹
  • نمایش : ۱٬۹۷۹ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
میدان تشعشع در مرکز کهکشان راه شیری 1000 بار بیشتر از مناطق اطراف خورشید است.

اختر فیزیک دانان در مرکز تحقیقات دانشگاه هایدلبرگ با استفاده از شبیه سازی کامپیوتری به این نتایج درباره کهکشان راه شیری رسیدند. محاسبات محققان دانشگاه هایدلبرگ و موسسه ماکس پلانک بر اساس داده های «بالون آب و هوایی کیهانی» (داده هایی از دمای ابر گازی متراکم در مرکز کهکشان) است. این تحقیقات ایده ی جدیدی درباره نحوه شکل گیری ستاره ها را بیان می کند؛ به طوری که شکل گیری ستارگان در مرکز کهکشان با لبه های آن متفاوت است.

محققان مشخص کردند که آب و هوای مرکز کهکشان ما نامساعد است. احتمالا یک سیاهچاله یا یک انفجار شدید ستاره ای چنین تابش شدیدی را در مرکز کهکشان بوجود آورده است.

دکتر پل کلارک، عضو تیم پروفسور دکتر رالف Klessen، در مرکز ستاره شناسی از دانشگاه هایدلبرگ می گوید: در مرکز کهکشان ابرهای گازی هستند که ستاره های جدید از آنها بوجود می آیند.

دکتر کلارک و همکارانش ابر گازی متراکم که به نام G0.253 0.016 شناخته می شود، را مورد مطالعه قرار دادند و در حالی که این ابر بسیار نزدیک مرکز کهکشان بود، توانستند شکل گیری ستاره های جدید را در آن ببینند. در شکل گیری ستاره دو نیرو همواره در حال جنگ هستند، یکی نیروی گرانش که ستاره را به درون می کشد و دیگری نیرویی که ستاره را به بیرون هل می دهد.
دکتر کلارک این گونه توضیح می دهد:« نزدیک مرکز کهکشان این گاز بسیار داغ تر از لبه های کهکشان است و این به خاطر قدرت میدان تشعشع است. ما بر این باوریم که شکل گیری ستارگان در مرکز کهکشان با لبه های آن متفاوت است.»

برای درک بهتر فرایند مرکز کهکشان باید شرایط آن (قدرت میدان تشعشع) دقیق تر تعیین شود. بنابراین محققان از G0.253 0.016 به عنوان «بالون آب و هوای کیهان» استفاده می کنند.
شبیه سازی های کامپیوتری نشان می دهد که میدان تشعشع در مرکز کهکشان 1000 بار بیشتر از خورشید ما است و خورشید 25000 سال نوری از لبه کهکشان دور تر است. اخترفیزیکدانان دانشگاه هایدلبرگ بر این باورند که کربن منو اکسید در ابر گازی بسیار کمتر تشکیل شده است. دکتر کلارک می گوید:«کربن منو اکسید نقش کلیدی در تشکیل ستاره دارد و این می تواند به تنظیم دمای ابر کمک کند. کم بودن کربن منو اکسید در ابر گازی مرکز کهکشان پیامد های شدیدی را در تکامل ستاره دارد.»
بالون آب و هوای کیهانی می تواند تصویر کاملی از شکل گیری ستاره ها در مرکز کهکشان را ارائه می دهد.

منبع: [url=http://www.sciencedaily.com]sciencedaily[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده