تاریخچه شب یلدا و انقلاب زمستانی

  • زمان : ۱۳۹۱/۹/۳۰،‏ ۲۰:۲۰
  • نمایش : ۲٬۱۸۱ دفعه
  • موضوع : مبانی نجوم
دیر زمانی است كه مردمان ایرانی و بسیاری از جوامع دیگر، در آغاز فصل زمستان مراسمی‌ را برپا می‌دارند. در ایران و سرزمین‌های هم‌فرهنگ مجاور، از شب آغاز زمستان با نام «شب چله» یا «شب یلدا» نام می‌برند كه همزمان با شب انقلاب زمستانی است.
[size=large]یلدا[/size]
ریشه کلمه یلدا متعلق به زبان سریانی است و به معنای تولد یا میلاد است. در واقع یلدا یک جشن آریایی است و پیروان میترائیسم آن را از هزاران سال پیش در ایران برگزار می کرده اند. بسیاری براین باورند که شب یلدا میراثی از قوم کاسپین است. آنها اولین قوم آریایی بودند که وارد ایران شدند و تونستند انحراف 23 درجه ای مدار زمین را بادقت خوبی اندازه گیری کنند.
در گذشته، آیین‌هایی در این هنگام برگزار می‌شده است كه یكی از آنها جشنی شبانه و بیداری تا بامداد و تماشای طلوع خورشید تازه متولد شده، بوده است. جشنی كه از لازمه‌های آن، حضور كهنسالان و بزرگان خانواده، به نماد كهنسالی خورشید در پایان پاییز بوده است. همچنین خوراكی‌های فراوان برای بیداری درازمدت همچون انار، هندوانه، آجیل و میوه های گوناگون در سفره آنها بوده است. این خوراکی ها نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی است.
[size=large]
انقلاب زمستانی[/size]

[img width=300]http://up.avastarco.com/images/jwrer2whwp9s0xiiqryb.jpg[/img]
نقطه ای از دایرﺓ البروج که دارای بیشترین فاصله(در حدود بیست وسه درجه ونیم) ودر جنوب استوای سماوی است.زمانی که خورشید به این نقطه می رسد برای ساکنان نیمکره شمالی دارای کمترین زاویه با افق بوده واین نشان دهنده آغاز فصل زمستان در نیمکره شمالی زمین می باشد.در این تاریخ ساکنان کره زمین که در منطقه راس الجدی زندگی می کنند خورشید را دقیقا در بالای سر خود و در سر سو می بینند.
در اول پاییز طول شب و روز برابر است بعد از گذشت ایامی از پاییز ،طول شب به مرور بلند می شود تا اینکه در زمان انقلاب زمستانی طول شب به بیشینه رسیده و بعد از آن لحظه به بعد به مرور طول شب کم شده وطول روز بلند می شود.معنی انقلاب به این مفهوم است که در یک لحظه ناگهان طول شب بجای بلند شدن، رو به کوتاه شدن می کند.
در نیمکره جنوبی زمین، شرایط کاملا با نیمکره شمالی متفاوت است، یعنی در انقلاب زمستانی ساکنان نیمکره جنوبی آغاز فصل تابستان را تجربه می کنند.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده