اکتشاف بزرگ کپلر، کشف سیاره ای شبیه به زمین، Kepler-452b

  • زمان : ۱۳۹۴/۵/۲،‏ ۱:۲۴
  • نمایش : ۲٬۱۸۸ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ماموریت کپلر ناسا، کشف سیاره ای زمین مانند را در منطقه قابل سکونت یک ستاره خورشید مانند تایید کرده است. این کشف به همراه 11 سیاره کوچک در منطقه حیات ستاره، کاندید های سیارات شبیه به زمین هستند.
اکتشاف جدید که Kepler-452b نام دارد، کوچکترین سیاره کشف شده در منطقه قابل سکونت ستاره ای از نوع G2 یا خورشید مانند است. منطقه قابل سکونت ستاره جایی است که در آنجا آب به صورت مایع بر سطح سیاره جریان دارد.

John Grunsfeld مدیر ماموریت ناسا می گوید: «در بیستمین سالگرد تایید کشف سیارات فراخورشیدی، جستجوگر سیارات، کپلر، سیاره ای شبیه به زمین را کشف کرد. این نتیجه هیجان انگیز ما را یک گام دیگر به کشف زمین دوم نزدیک می کند.»

قطر Kepler-452b فقط 60 درصد بزرگتر از قطر زمین است. در حالی که هنوز جرم و ترکیبات این سیاره دقیقا اندازه گیری نشده، احتمال زیادی وجود دارد که این سیاره سنگی باشد.

با اینکه کپلر- 452b از زمین بزرگتر است اما مدت زمان یک سال آن 385 روز، یعنی 5 درصد بیشتر از زمین، است. این سیاره به نسبت فاصله زمین از خورشید، 5 درصد دور تر از ستاره میزبانش است. عمر این ستاره 6 میلیارد سال یعنی، 1.5 میلیارد سال بیشتر از خورشید، است و همان درجه حرارت را دارد و 20 درصد روشن تر و 10 درصد بزرگتر از خورشید است.

Jon Jenkins مدیر تیم آنالیز کپلر که تیم را در راستای کشف Kepler-452b هدایت کرده می گوید: «سیاره Kepler-452b را می توان پیر تر از زمین تصور کرد و می تواند محیط زیستی مانند زمین داشته باشد. این حیرت انگیز است که در نظر بگیرید که این سیاره 6 میلیارد سال را در منطقه حیات ستاره اش سپری کرده است؛ یعنی خیلی بیشتر از زمین. این فرصت کافی برای بوجود آمدن حیات در این سیاره است. به این ترتیب شرایط و ترکیبات مورد نیاز برای بوجود آمدن زندگی در آن وجود دارد.»

به منظور کمک به تایید کشف و شناسایی ترکیبات Kepler-452، رصد های زمینی را به رصد خانه Austin's McDonald دانشگاه تگزاس، رصد خانه Fred Lawrence Whipple در کوه هاپکینز و رصد خانه Keck در کوه Kea هاوایی هدایت کردند. این اندازه گیری ها کلیدی برای تایید ماهیت Kepler-452 و اندازه و درخشندگی ستاره میزبان و شناسایی بهتر مدار سیاره بود.

سیستم Kepler-452 در فاصله 1400 سال نوری از ما و در صورت فلکی ماکیان قرار دارد.

حال 12 سیاره جدید کشف شده اند که اندازه آنها یک تا دو برابر زمین است و در منطقه حیات ستاره شان قرار دارند. از این تعداد 9 ستاره از نظر اندازه و دما مانند خورشید هستند.

منبع: [url=http://www.nasa.gov/press-release/nasa-kepler-mission-discovers-bigger-older-cousin-to-earth]NASA[/url]

ترجمه: مائده فرهوش

اخبار مزتبط:
[url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=314]مقایسه سیارات شبیه به زمین و Kepler-452b[/url]

کپی این خبر فقط با ذکر منبع مجاز است

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده