اندازه گیری شبانروز یک سیاره فرا خورشیدی برای اولین بار

  • زمان : ۱۳۹۳/۲/۱۱،‏ ۲۱:۰۶
  • نمایش : ۱٬۸۳۵ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
محققان برای اولین بار مدت زمان چرخش یک سیاره ی فرا خورشیدی را به دور خود اندازه گرفتند.
محققان ESO با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ VLT توانستند برای اولین بار مدت زمان چرخش یک سیاره ی فراخورشیدی را به دور خود اندازه بگیرند. سیاره ی Beta Pictoris b در کمتر از 8 ساعت به دور خود می چرخد. بسیار سریعتر از تمام سیاراتی که در منظومه ی شمسی قرار دارند، خط استوای این سیاره با سرعت 62 هراز مایل بر ساعت یا 100 هزار کیلومتر بر ساعت به دور خود می چرخد. این در حالی ست که استوای بزرگترین سیاره ی منظومه شمسی، مشتری با سرعت 29 هزار مایل بر ساعت یا 47 هزار کیلومتر بر ساعت به دور خود می گردد و خط استوای سیاره ی زمین با سرعت 1100 مایل بر ساعت یا 1700 کیلومتر بر ساعت به دور خود می چرخد. این نتیجه بدست آمده از سیاره ی فراخورشیدی مستقیما به رابطه ی بین جرم و چرخش جسم برمی گردد. تکنیک های جدید در اندازه گیری به دانشمندان در جمع آوری اطلاعات مربوط به سیارات فراخورشیدی کمک می کند. Remco de Kok از رصد خانه ی لیدن بیان کرد:" ما دقیقا نمی دانیم چه چیزی باعث می شود برخی از سیارات سریعتر از دیگر سیارات بچرخند اما این اندازه گیری برای اولین بار از یک سیاره ی فراخورشیدی به ما نشان داد، این رابطه که سیارات پرجرم تر سریعتر می چرخند، در ست است."
سیاره ی Beta Pictoris b به دور ستاره ی Beta Pictoris می چرخد و در فاصله ی 63 سال نوری از زمین و در جنوب صورت فلکی Pictor the Painter’s Easel قرار دارد. نزدیک به 6 سال است که این سیاره کشف شده است و اولین سیاره ی فراخورشیدی ست که مستقیما به تصویر کشیده شده است. فاصله ی این سیاره از ستاره ی میزبان خود 8 برابر فاصله ی زمین تا خورشید می باشد
سیاره ی Beta Pictoris b بسیار جوان است و تنها 20 میلیون سال سن دارد، این در حالی ست که سیاره ی زمین 4.5 میلیارد سن دارد.انتظار می رود به مرور زمان این سیاره کوچکتر و سردتر شود. چرخش اسپینی این سیاره نیز مانند سیاره ی زمین به مرور زمان کمتر خواهد شد.


همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده