اندازه گیری سن ستاره های «خورشید مانند»

  • زمان : ۱۳۹۳/۴/۲۴،‏ ۲۰:۳۴
  • نمایش : ۱٬۹۴۹ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
تعریف اینکه چه چیزی یک ستاره را به ستاره «خورشید مانند» تبدیل می کند، به سختی تعریف یک سیاره به عنوان یک سیاره «زمین مانند» است.

یک ستاره دوقلو خورشید باید از نظر درجه حرارت، جرم و طیف مانند خورشید باشد. همچنین این ستاره باید 4.5 میلیارد سال سن داشته باشد. با این حال اندازه گیری سن ستاره سخت است و عموما ستاره شناسان برای شناسایی یک ستاره به عنوان ستاره «خورشید مانند» از این مورد صرف نظر می کنند.

روش جدید برای اندازه گیری سن ستاره استفاده از چرخش آن است. با این روش تا به حال سن 22 ستاره خورشید مانند تعیین شده است. پیش از این تنها سن دو ستاره خورشید مانند تعیین شده بود.

خوزه دیاز (Jose Dias) از مرکز علوم اخترفیزیک هاروارد، گفت: «ما ستاره هایی با خواص شبیه خورشید را پیدا می کنیم. با دوقلو های خورشیدی می توان گذشته و آینده آنها را مطالعه کرد. به این ترتیب می تواینم بوجود آمدن سیستم های سیاره ای را پیش بینی کنیم.»

برای اندازه گیری چرخش یک ستاره، دانشمندان به تغییر درخشندگی ستاره و لکه های سیاه آنها نگاه می کنند. با مشاهده حرکت یک لکه روی ستاره، سرعت چرخش آن بدست می آید. تغییر درخشندگی ستاره بر اثر تغییر لکه های ستاره بسیار کم است. فضاپیمای کپلر ناسا می تواند درخشندگی های کم را رصد کند. دانشمندان با استفاده از این تلسکوپ چرخش ستاره های خورشید مانند را به طور متوسط هر 21 روز یک بار تخمین زدند. دوره چرخش خورشید در استوا 25 روز است.

ستاره های جوان تر سریع تر می چرخند و ستاره های پیر کند تر می چرخند. پس سرعت چرخش ستاره می تواند نشانه سن ستاره باشد.

محققان این پروژه با این روش میزان چرخش ستاره های یک خوشه 1 میلیارد ساله را اندازه گرفته اند.

منبع:Astronomy Magazine

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده