امواج گرانشی در ادغام دو سیاهچاله

  • زمان : ۱۳۹۲/۸/۱۶،‏ ۲۲:۰۴
  • نمایش : ۲٬۰۶۱ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
در کهکشانی بسیار دور، دو سیاهچاله غول پیکر در حال ادغام شدن هستند. زمانی که اجرام سنگین به دور یکدیگر حرکت می کنند، امواج گرانش، فضا زمان اطراف آنها را موج دارد می کند.

دانشمندان می دانند که این امواج که توسط انیشتین پیش بینی شده است، وجود دارد اما هنوز به طور مستقیم شناسایی نشده اند. در تلاش برای پیدا کردن این امواج دانشمندان از یک استراتژی به نام «دستگاه زمان تپ اختر» استفاده می کنند و آنها به نقطه عطفی رسیده اند که از ادغام فرکانس و قدرت دو سیاهچاله به دست آمده اند.
Sarah Burke-Spolaor از آزمایشگاه پیشران جت ناسا در پاسادنا، کالیفرنیا، می گوید:« ما انتظار داریم بسیاری از این امواج گرانشی از ما عبور کند و حالا ما ایده بهتری برای میزان فعالیت پس زمینه ای داریم.»

اگر امواج گرانشی شناسایی شود می تواند به کسب اطلاعات بیشتر از سیاهچاله ها و یکی از چهار نیروی بنیادی یعنی گرانش کمک کند.

عدم توانایی این تیم در شناسایی امواج گرانش در جستجو های اخیر فوایدی هم داشت زیرا اطلاعاتی درباره ادغم دو سیاهچاله پر جرم (فرکانس آنها) بدست آمد. در یکی از نظریات رشد سیاهچاله ها، یکی از نظریه پردازان گفته بود: ادغام تنها دلیل برای افزایش جرم سیاهچاله ها است.

نتایج از سازمان علمی تحقیقاتی مشترک المنافع (CSIRO) که از تلسکوپ رادیویی Parkes در شرق استرلیا استفاده کرده است، بدست آمده است.

«دستگاه زمان تپ اختر» برای گرفتن امواج گرانشی ظریف توسط تلسکوپ های زمین طراحی شده است.

تپ اختر ها هسته ستاره های مرده ای هستند که امواج رادیویی را مانند فانوس های دریایی منتشر می کنند. تپ اختر ها در حال چرخش هستند و زمان چرخش آنها آنقدر دقیق است که دانشمندان می گویند مانند یک ساعت اتمی عمل می کنند.

زمانی که امواج گرانشی از مجموعه ای از تپ اختر ها (در تحقیق اخیر 20 مجموعه) عبور می کند، آنها پالس های موج را مانند یک شناور نشان می دهد. محققان امواج رادیویی تپ اختر ها را ظبط می کنند و سپس با کنار هم قرار دادن قطعه ها امواج پس زمینه را شناسایی می کنند.

Burke-Spolaor می گوید:«امواج گرانشی باعث می شود فضای بین ستاره ها فشرده و کشیده شود.»

مطالعات جدید با استفاده از تپ اختر ها از دهه 1990 آغاز شد و در حال حاضر در حساسیت بالایی است و در 10 سال آینده موج گرانشی کشف خواهد شد.

منبع: [url=http://www.nasa.gov/centers/jpl/news/pulsar20131106.html]ناسا[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده