ابرنواختری که مواد اطراف خود را جاروب می کند

  • زمان : ۱۳۹۳/۱/۲۴،‏ ۲۱:۵۴
  • نمایش : ۱٬۸۵۳ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
اخترشناسان ابرنواختری پیدا کرده اند که مقدار زیادی از مواد اطارف خود را جاروب کرده است. این ابرنواختر تصویر متفاوتی در اشعه ایکس و امواج رادیویی دارد.

ابرنواختر پایان دیدنی و جذاب زندگی بسیاری از ستاره های عظیم است. این انفجار که به طور متوسط دو بار در هر قرن در کهکشان راه شیری رخ می دهد، می تواند مقدار زیادی انرژی تولید کند و به اندازه یک کهکشان روشن شود. این اتفاق بسیار مهم است زیرا باقیمانده ستاره های درهم شکسته را در فضا پرتاب می کند.

ستاره شناسان اخیرا خواص غیر عادی برای یک ابرنواختر جدید شناسایی کرده اند. این ابرنواختر که با نام G352) G352.7-0.1 ) شناخته می شود، حدود 45 برابر جرم خورشید را جاروب کرده است.

نکته دیگر درباره این ابرنواختر تصویر متفاوت آن در امواج رادیویی و پرتو ایکس است. در تصویر رادیویی شکلی بیضوی از آن دیده می شود. اما در مقابل در تصوسر اشعه ایکس، مرکز بیضی های رادیویی پر شده است.

تصویر بالا، نتیجه ترکیب عکاسی در دو حالت اشعه ایکس و امواج رادیویی است. در تصویر بخش آبی عکسی از رصدخانه اشعه ایکس چاندار ناسا و بخش صورتی عکس رادیویی از بنیاد ملی علوم Karl G. Jansky است. همچنین در این تصویر داده های مادون قرمز تلسکوپ فضایی اسپیتزر به رنگ نارنجی و عکس دیجیتال اپتیکی به رنگ سفید نشان داده شده است. (تابش مادون قرمز در بالا سمت چپ و پایین سمت راست مربوط به باقیمانده ستاره نیست.)

مطالعات جدید نشان داده است، تابش پروتو ایکس از ابرنواختر G352 در قسمت گرم تر ( 30 میلیون درجه سانتی گراد) بیشتر از قسمت سرد (دو میلیون درجه سانتی گراد) است. این موضوع بسیار عجیب است زیرا G352 حدود 2200 سال پیش منفجر شده است و در ابرنواختر ها در این زمان اشعه ایکس از مواد جاروب شده گسیل می شود. دانشمندان همچنان به دنبال پیدا کردن دلیلی برای این موضوع هستند.

اگر چه پرتو ایکس زیادی از این ابرنواختر گسیل نمی شود، اما مقدار قابل توجهی ماده توسط G352 جاروب شده است که برای یک ابرنواختر در کهکشان ما زیاد است. این موضوع می تواند نوع خاصی از تکامل یک ستاره باشد، به این معنی که ستاره عظیم بوجود آورنده G352 با مواد زیاد و متراکم اطراف خود تعامل داشته است.

همچنین ستاره شناسان به دنبال پیدا کردن یک ستاره نوترونی در نتیجه این انفجار ستاره ای، هستند. اما آنها هیچ ستاره نوترونی در G352 پیدا نکرده اند که این موضوع پرسش دیگری است. یک احتمال این است که ستاره نوترونی بسیار کم نور تر از آن است که دیده شود. یا اینکه ابرنواختر یک سیاهچاله را ساخته است.

G352 در فاصله 24000 سال نوری از زمین در کهکشان راه شیری پیدا شده است.

منبع: Astronomy magazine

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده