آیا کسی آن بیرون هست؟

  • زمان : ۱۳۹۲/۶/۱۱،‏ ۰:۰۳
  • نمایش : ۲٬۳۶۸ دفعه
  • موضوع : مبانی نجوم
آیا ما در این جهان پهناور تنها هستیم؟ کهکشان راه شیری 300 میلیارد ستاره دارد و در جهان میلیارد ها کهکشان وجود دارد. آیا ممکن است در کنار ستاره ها سیاراتی با تمدن هوشمند وجود داشته باشد؟ نظردانشمندان دراین باره چیست؟ چگونه می توان این تمدن های هوشمند رایافت؟
برای یافتن هوش فرازمینی یک راه پرتاب موشک است در حالی که می دانیم موشک های زمینی سرعت بالایی دارند اما سرعت آنها در مقایسه با فاصله های موجود درجهان ناچیز است. برای مثال موشکی با سرعت 48270 کیلومتر بر ساعت از زمین پرتاب می شود هزاران قرن طول می کشد تا به آلفاقنطورس نزدیک ترین ستاره به ما برسد. در نتیجه این روش مناسب نیست. روش دیگر گوش سپردن به امواج رادیویی است که دانشمندان سال هاست که با این موضوع درگیرند.
در سال 1960، فرانک دریک منجم،تلاش کرد با یک رادیو تلسکوپ 26 متری در غرب ویرجینیا به امواج کیهانی گوش دهد. این پژوهSETI نام گرفت.در واقع این روشی بود برای استراق سمع تمدن های بیگانه است. دانشمندان از بین امواج رادیویی به سیگنال های باند کم پهنا توجه می کنند زیرا این امواج را فقط تمدن های هوشمند می توانند تولید کنند. تا سال 1961 هیچ نتیجه ای دریافت نشد. اما در آن سال اولین کنفرانس بزرگ SETI برگزار شد، در این کنفرانس فرانک دریک معادله ای را بیان کرد که بعد ها به نام خود او ثبت شد، در این معادله N تخمین تعداد تمدن های هوشمند موجود در کهکشان ماست که از امواج رادیویی استفاده می کنند، البته تا امروز این معادله بی پاسخ مانده است. در این معادله متغییری به نام Fp قرار دارد که کسری ست مربوط به تعداد ستاره های خورشیدواری که وجود سیارات را تضمین می کند. بر همین مبنا دانشمندان به دنبال این چنین ستارگانی می گشتند که سیاره ای در پیرامون خود داشته باشد. در سال 1995 دو منجم سوئدی به نام های میشل مایر و دیدیر کوئلوز توانستن امتیاز کشف اولین سیاره ی برون منظومه ای را به نام خود ثبت کنند.این سیاره با سرعتی سرسام آور به دور ستاره ی داغ خود یعنی 51 فرس اعظم می گردد. و این سیاره در فاصله ای 8 میلیون کیلومتری ستاره ی میزبانش قرار دارد به همین علت به قدری داغ است که وجود تمدنی هوشمند در آن غیر ممکن است. تا کنون دانشمندان با روش توجه به تغییر نور ستارگان توانسته اند سیارات فراخورشیدی بسیاری را کشف کنند اما در آنها خبری از تمدن نبوده است.
در سال 1995 تا سال 2004 حساس ترین تجربه SETI با فونیکس بود.در این پروژه تمرکز بر روی تک ستاره ها بوده است. در این پروژه از رادیو تلسکوپ بزرگ آرسیبو در پرتوریکو استفاده شد. در زمانی که در بهار 2004 کار پروژه ی فونیکس به اتمام رسید، 750 منظومه ی ستاره ای خورشید بررسی شده بود اما در هیچ کدام تمدنی هوشمند دیده نمی شد. با اینکه این پروژه با موفقیت روبه رو نشد اما به گروه تحقیقاتی کمک کرد تا بتوانند دستگاه هایی با دقت بالا تر بسازند.
هم اکنون نیز پروژه های مختلفی در دست کار است تا شاید بتوان با تمدنی هوشمند ارتباط برقرار کرد، البته بیشتر این پروژه ها از طرف شرکت های خصوصی مورد حمایت مالی قرار می گیرند.
آنچه مشخص است پیدا نکردن تمدنی هوشمند است شاید باید منتظر باشیم تا آنها ما را پیدا کنند.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده