آیا سنتاور ها دنباله دار هستند؟

  • زمان : ۱۳۹۲/۵/۴،‏ ۱۷:۰۲
  • نمایش : ۲٬۱۰۹ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
آیا اجرام بین مشتری و نپتون سیارک یا دنباله دار هستند؟
مطالعات جدید با جستجوگر میدان گسترده ناسا (WISE) نشان می دهد که بسیاری از این اجسام آسمانی که سنتاور نام دارند، دنباله دار هستند.

پیش از این اخترشناسان دلیلی بر اینکه این اجسام سیارک یا دنباله هستند پیدا نکردند. به خاطر این طبیعت دوگانه آنها را به اسطوره ای یونانی با بالاتنه انسان وپايين تنه اسب است تشبیه کرده اند و آنها را سنتاور (قنطروس) می نامند.
جیمز بائر (James Bauer) از آزمایشگاه پیشران جت ناسا در پاسادنا، کالیفرنیا می گوید:«آنها درست مانند یک موجود افسانه ای با بالا تنه انسان و پایین تنه اسب هستند. داده های ما نشان می دهد که بیشتر این اجسام آسمانی منشا دنباله داری دارند و از خرج از منظومه شمسی آمده اند.»
«منشا دنباله داری» نشان می دهد که این اجسام دارای مواد مشابهی با دنباله دار ها هستند و شاید در گذشته دنباله داری فعال بودند و یا در آینده دوباره فعال شوند.
امروز داده های جدیدی توسط جستجوگر مادون قرمز از سنتاور ها و پسر عموهای دور دست آنها، یعنی اشیا پراکند دیسک، بدست آمده است. NEOWISE (بخش شکار سیارک WISE) 52 عکس مادون قرمز از سنتاور ها و اشیا پراکنده دیسک جمع آوری کرده است. پانزده جرم در این 52 عکس اکتشاف جدید هستند. سنتاور ها و اجرام پراکنده دیسک در مدار هایی ناپایدار حرکت می کنند و با جاذبه سیارات غول پیکر به خورشید نزدیک می شوند و یا از آن دور می شوند.
اگر چه قبلا اخترشناسان برخی سنتاور ها را در هاله گرد و غبار رصد کرده بودند اما تا به حال نمی توانستند تعداد دنباله دار ها و سیارک ها را تخمین بزنند. تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا، برخی از گروه های دنباله دار ها را مشاهده کرده است.
دانشمندان با استفاده از داده های مادون قرمز NEOWISE اطلاعاتی از بازتاب متفاوت این اشیا بدست آورده اند و در آنها گروه هایی مرتب کنند. اطلاعات NEOWISE نشان می دهد که ستاور ها می توانند یک سطح مات یا سطح درخشان که نور را بازتاب می کند، داشته باشند.
رصد های نور مریی سنتاور ها نشان می دهد که آنها به رنگ آبی-خاکستری یا قرمز هستند. بسیاری از این اشیا آبی-خاکستری هستند که مانند دنباله دار ها می باشند و رنگ تعدادی از آنها مایل به رنگ قرمز است که این رنگ نشان دهنده سیارک ها است.
تامی گراو (Tommy Grav) از موسسه علوم سیاره ای می گوید:«بر روی سطح یخ زده دنباله دار ها پوشش دودی رنگ است که آنها را از سیارک ها تیره تر می کند. سطح دنباله دار ها مانند زغال چوب تیره است و درخشندگی کمی دارد در حالی که سطح سیارک ها روشن و با درخشتندگی زیاد است.
نتایج نشان می دهد که بیشتر سنتاور ها دنباله دار هستند و البته مشخص نیست که سایر آنها سیارک باشند. در تحقیقات آینده NEOWISE اسرار بیشتری از سنتاور ها بدست خواهد آمد.

منبع: [url=http://www.nasa.gov/mission_pages/WISE/news/wise20130725.html#.UfJXGG1acl0]ناسا[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده