مهم باقی‌مانده ایستگاه فضایی چینی کجا سقوط خواهد کرد؟

  • زمان : ۱۳۹۷/۱/۱۲،‏ ۱۴:۲۱
  • نمایش : ۱٬۱۵۵ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
پیشبینی می‌شود که قطعات ایستگاه فضایی تیانگونگ-۱ چین پس از سوختن در جو از اواخر روز یکشنبه تا اوایل روز دوشنبه ۲ آوریل با زمین برخورد کند. اما در چه مناطقی احتمال این برخورد وجود دارد؟

«کاخ آسمان ۱» چه ماموریتی بود؟

ایستگاه فضایی تیانگونگ-۱ چین یا «کاخ آسمان ۱» در ۱۱ سپتابر ۲۰۱۱ به فضا پرتاب شد و در مداری به ارتفاع ۳۵۰ کیلومتر از زمین مستقر گشت. این ایستگاه فضایی ۸.۵ تن (۸۵۰۰ کیلوگرم) جرم، ابعادی به اندازه  ۱۰.۴ متر در ۳.۴ متر و حجم ۱۵ متر مکعب دارد. ایستگاه فضایی تیانگونگ شامل یک سیستم انرژی خورشیدی و سیستم نیروی محرک و یک ماژول آزمایشگاهی برای فعالیت علمی فضانوردان می‌شود. 

چرا ایستگاه فضایی چین سقوط می‌کند؟

ماموریت ایستگاه فضایی  تیانگونگ-۱ برای دو سال طراحی شده بود. پس از پایان ماموریت، چین ایستگاه فضایی را در حالت خاموش قرار داد تا آن را برای هدایت دستی به سمت جو کنترل کند. اما در مارس ۲۰۱۶ چین اعلام کرد که ارسال داده از از تیانگونگ-۱ متوقف شده. به این ترتیب پیشبینی شده که در اوایل آوریل ۲۰۱۸ این ایستگاه فضایی در حالی که تحت کنترل نیست، پس از کم کردن ارتفاع در جو زمین سقوط کند.

تیانگونگ بزرگترین فضاپیمایی نیست که به طور کنترل نشده وارد جو زمین می‌شود. برای مثال در ژانویه ۱۹۷۹ ایستگاه فضایی ۸۵ تنی «اسکای لب» (Skylab ) ناسا برفراز هند و استرالیا در جو زمین سوخت و سقوط کرد. برخی از بقایای این ایستگاه به شهری در استرالیا برخورد کرد. در سال ۱۹۹۱ ایتسگاه فضایی «سالیوت ۷» (Salyut 7) متعلق به اتحاد جماهیر شوروی سابق با وزن ۲۲ تن سقوط کرد. در هیچ کدام از این رخدادها فردی آسیب ندیده است. 

تیانگونگ-۱ کجا سقوط می‌کند؟

براساس پیشبینی هایی که تا به حال انجام شده احتمال سقوط این ایستگاه فضایی بین عرض جغرافیایی ۴۲.۸ درجه شمالی و ۴۲.۸ درجه جنوبی وجود دارد. با نزدیک شدن به زمان سقوط محل برخورد را دقیق تر می توان پیشبینی کرد. 
بیشتر بخش های ایستگاه فضایی در جو خواهد سوخت اما قطعات سخت‌تر در آزمایشگاه فضایی به زمین می‌رسد. به احتمال زیاد این قطعات در اقیانوس‌های زمین سقوط خواهند کرد که ۷۰ درصد آن را می‌پوشانند. 

اما نگران نباشید. احتمال اینکه ایستگاه فضایی تیانگونگ-۱ به شما برخورد کند یک بر تریلیون است. 


ایستگاه فضایی نیانگونگ-۱ در محدوده بین عرض جغرافیایی ۴۲.۸ درجه شمالی تا ۴۲.۸ درجه جنوبی سقوط خواهد کرد. 


بر اساس پیشبینی ها قطعات باقی‌مانده از تیانگونگ-۱ در مسیر باریکی روی زمین سقوط خواهد کرد. احتمالا این مناطق غیر مسکونی و در اقیانوس ها خواهد بود. 

آخرین به‌روز رسانی اطلاعات در ساعت ۵:۳۵ بعد از ظهر به وقت EDT (ساعت ۲:۰۵ بامداد به وقت ایران) 

آخرین پیشبینی ها از آژانس فضایی اروپا نشان می‌دهد که بقایای ایستگاه فضایی در در روز اوایل دوشنبه ۲ آوریل (۱۳ فروردین) روی زمین سقوط می‌کند. انتظار می‌رود که تیانگونگ-۱ در اقیانوس آرام سقوط کند. اما پیشبینی‌هایی از برخورد قطعات ایستگاه فضایی با آفریقا خبر می‌دهد. 

نموداری از سایت گاردین:‌ بر اساس داده‌های آژانس فضایی اروپا
منحنی سیسنوسی نشان دهنده مدار تیانگونگ-۱ است. در عرض جغرافیایی ۴۲.۸ درجه شمالی تا ۴۲.۸ درجه جنوبی احتمال برخورد وجود دارد. آژانس فضایی اروپا احتمال برخورد در اوایل روز دوشنبه با اقیانوس آرام را بیشتر می‌داند. با این حال فعلا در آفریقا نیز احتمال برخورد بالا است. تا نزدیک شدن به زمان برخورد نمی‌توان پیشبینی دقیقی انجام داد. 
 

منابع:‌ 
Space.com

theguardian.com

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده