ستاره زامبی، ستاره ای که پس از مرگ دوباره زنده شد

ستاره‌شناسان یک ستاره عجیب کشف کرده‌اند که نه یک بار، بلکه دو بار به ابرنواختر تبدیل شده است. این ستاره مانند یک «زامبی» است.

دانشمندان تا به حال، بار­­­ها مرگ ستاره­هایی را به شکل ابرنواختر مشاهده کرده‌اند. پس از انفجار ابرنواختری، ستاره در خود فرو ‌می‌ریزد و در واقع به پایان عمر خود می‌رسد. اما ستاره­ای کشف شده ­است که استثنا است.

برای اولین بار، ستاره‌شناسان ستاره‌ای را کشف کرده‌اند که بیش از یک بار به ابرنواختر تبدیل شده است. این ستاره که اصطلاحا ستاره زامبی نام دارد، طی ۶۰ سال گذشته، دو بار منفجر شده و به این ترتیب نظریه‌های تحول ستاره‌ای مرتبط با پایان عمر یک ستاره را به چالش کشیده. این انفجار ابرنواختری، در سال 2014 ثبت شد.

هنگامی که اولین بار انفجار ستاره رصد شد، ستاره‌شناسان آن را یک ابرنواختر نوع II-P نام گذاری کردند. چنین ابرنواختری باید طی ۱۰۰ روز درخشان باشد و بعد کم نور شود. اما ابرنواختر iPTF14hls بیش از ۶۰۰ روز درخشان بود.

زمانی که ستاره­شناسان فهمیدند این یک انفجار ابرنواختری معمولی نیست، در بایگانی به دنبال داده‌های مشابهی گشتند. دانشمندان زمانی متحیر شدند که داده‌هایی از یک انفجار ابرنواختری، در سال ۱۹۵۴ دقیقا در همین محل را پیدا کردند. به طور عجیبی این ستاره ۶۰ سال بعد از یک انفجار ابرنواختری، دوباره منفجر شده است.


تصویری که طی سال‌های ۱۹۵۴ و ۱۹۹۳ از این ستاره زامبی ثبت شده.

اگرچه ابرنواختر iPTF14hls در سال ۲۰۱۴ منفجر شد، اما طی حدود دو سال درخشندگی آن حداقل ۵ بار کم و زیاد شده و بین بیشترین و کمترین مقدار تغییر کرده است.

درطول ۶۰۰ روز درخشندگی ابرنواختر iPTF14hls پنج بار کم و زیاد شده است. نور یک ابرنواختر عادی در طی ۱۰۰  روز کم می‌شود.

طبق یک نظریه ممکن است این ستاره بسیار سنگین و داغ از پاد ماده بوجود آمده باشد. در این صورت ستاره ناپایدار شده و طی چند سال، چندین بار فوران می‌کند و درخشندگی آن تغییر می‌کند. دانشمندان انتظار داشتند که این انفجار­­ها تنها در جهان اولیه اتفاق افتد. این موضوع مانند این است که در زمان حال، دایناسور زنده پیدا کنیم.

تحقیقات، درباره این نوع جدید از مرگ ستاره‌ها ادامه دارد.
www.astronomy.com

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده