بقایای ماه نشین ویکرام پیدا شد.

  • زمان : ۱۳۹۸/۹/۱۴،‏ ۱۱:۰۶
  • نمایش : ۸۰۱ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
اگر خبرهای سایت ما را در ماه‌های گذشته دنبال کرده باشید، احتمالا در جریان مشکلی که برای ماه‌نشین هندی ویکرام به وجود آمد، قرار دارید.

تصاویری که به تازگی توسط ناسا منتشر شده، نقطه برخورد این ماه‌نشین با سطح ماه و بقایای آن را نشان می‌دهد. نقاط سبز رنگ، نشانگر بقایای ماه‌نشین بوده و نقاط آبی رنگ، قسمت‌هایی از خاک است که تحت تاثیر این برخورد بوده است؛ جایی که بقایای ریز این ماه نورد در زیر  سنگ‌پوشه ماه (سنگ‌پوشه یا رِگولیت به لایه‌ای از سنگ یا پوششی از واریزه‌های سنگی که روی سنگ بستر را می‌پوشاند، گفته می‌شود.) پنهان شده اند. حرف S نشان دهنده ذراتی است که توسط Shanmuga Subramanian (اولین شخصی که موفق به تشخیص این ذرات بر روی ماه شد) پیدا شده اند.

ماه‌نشین ویکرام چاندرایان 2 قرار بود در دشتهای مرتقع و در فاصله 600 کیلومتری از قطب جنوب ماه فرود آید. متاسفانه در روز 16 شهریور ماه و لحظاتی قبل از فرود، سازمان فضایی هندوستان، ارتباطش را با این ماه‌نشین از دست داد. با وجود این اتفاق، رسیدن به این فاصله نزدیک از سطح ماه، دستاوردی عظیم محسوب می‌شود. تیم تصویربرداری مدارگرد شناسایی ماه LRO، اولین تصویر موزاییکی را که در تاریخ 26 شهریور از نقطه احتمالی برخورد گرفته بود، در تاریخ 4 مهر ماه در دسترس عموم قرار داد. این تصویر توسط خیل عظیمی از علاقمندان به منظور یافتن نشانه هایی از ویکرام بارگیری شد. Shanmuga Subramanian با شناسایی این بقایا با تیم LRO تماس گرفت. پس از این تماس و با تطبیق تصاویر قبل و بعد از این اتفاق، این شناسایی تایید شد.

منبع: NASA

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده