مهم کشف دریاچه آب مایع در مریخ

  • زمان : ۱۳۹۷/۵/۴،‏ ۱۳:۵۹
  • نمایش : ۱٬۳۰۴ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
دانشمندان دریاچه وسیعی از آب مایع را زیر سطح سیاره مریخ کشف کردند. با این کشف می‌توان با اطمینان بیشتری گفت که هنوز هم در مریخ آب جاری وجود دارد.

دانشمندان با استفاده از یک رادار به نام MARSIS که روی فضاپیمای مریخی سازمان فضایی اروپا است، دریاچه‌ای با عرض ۱۲ مایل (۱۹.۳ کیلومتر) روی سطح مریخ کشف کردند؛ این فضاپیما اولین بار ۱۵ سال پیش به نزدیکی مریخ رسیده است. این کشف با مطالعه منطقه کوچکی بدست آمده است و ممکن است در مناطق دیگری نیز باز هم دریاچه‌های زیر سطحی وجود داشته باشد. دانشمندان با ارسال پالس‌های رادار به سمت سطح سیاره و برگشت آن توانستند راز وجود آب مایع در لایه‌های زیرین مریخ را کشف کنند.

این دریاچه در نزدیکی کوه یخ جنوبی مریخ و در زیر پوششی از کربن دی اکسید یخزده وجود دارد. تیم تحقیقاتی بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ نمونه‌های ۲۹ رادار را جمع آوری کردند و با استفاده از آن‌ها محدوده‌ای به عمق یک مایل و وسعت حدود ۱۰ مایل را نقشه برداری کردند. مدت‌هاست که اطلاعات زیادی از سطح مریخ بدست آمده اما تحلیل داده‌ها امکان پذیر نبود. تیم تحقیقاتی با استفاده از روش جدید در مدیریت ابزار، از پردازش اطلاعات در فضاپیما جلوگیری کردند و توانستند اطلاعات زیادی را روی زمین دریافت کنند. 

یکی از دلایل جذابیت این کشف این است که دریاچه‌های زیر زمینی در زمین نیز وجود دارد؛ به ویژه در گیرینلند و قطب جنوب. یکی از دریاچه‌های زمینی که دانشمندان در سال‌های اخیر بررسی کردند، دریاچه Whillans در زیر یخ‌های مریخ است. این دریاچه برای میلیون‌ها سال زیر لایه‌ای از یخ بوده. دانشمندان باکتری‌هایی را در این دریاچه کشف کردند که در شرایط ایزوله هنوز زندگی می‌کنند. همچنین آن‌ها میکروارگانیسم‌هایی را مربوط به گونه‌های باستانی کشف کردند. ممکن است چنین شرایطی در مریخ نیز وجود داشته باشد. 
ما هنوز چندین دهه با سفر انسان به مریخ و کشف آنچه زیر سطح مریخ است فاصله داریم و به زودی نمی‌توانیم به جواب سوالاتمان درباره این سیاره برسیم. 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده