مشاهده تولد ستاره‌ دوتایی در دل گرد و غبار میان ستاره‌ای

  • زمان : ۱۳۹۸/۷/۱۵،‏ ۱۳:۴۶
  • نمایش : ۹۴۳ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ستاره‌شناسان با کمک آرایه ALMA تصویر واضحی از دیسک دو ستاره جوان ثبت کرده‌اند که گرد و غبار را به دور خود جمع می‌کنند.

رصد این پدیده جالب به دانشمندان کمک می‌کند تا اولین مرحله زندگی ستاره‌ها را به خوبی مطالعه کنند و شرایطی که ستاره‌های دوتایی در آن متولد می‌شوند را بشناسند. 

این دو ستاره جوان در سیستم [BHB2007 [11 کشف شدند. این ستاره‌ها جوان‌ترین ستاره‌های خوشه‌ای در سحابی تاریک بارنارد ۵۹، در سحابی پیپ هستند. پیش‌تر نمایی از ساختار بیرونی این سیستم بدست آمده بود. اما حالا با کمک داده‌های آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما (ALMA) و تلاش تیم تحقیقاتی از موسسه فیزیک فرازمینی ماکس پلانک، ما می‌توانیم ساختار داخلی این سیستم دوتایی را نیز ببینیم. 

فیلیپه آلوز از محققان این تیم می‌گوید: «در این تصاویر ما دو منبع فشرده و به هم پیوسته را می‌بینیم که شبیه به دیسک اطراف ستاره‌های جوان هستند.»

ستاره‌های جدید در میان ابرهای میان ستاره‌ای و از توده‌ای که تبدیل به پیش ستاره می‌شود، بوجود می‌آیند. دیسک گرد و غبار ستاره‌های جوان را احاطه کرده است. ستاره گرد و غبار را جذب می‌کند تا بزرگ‌تر شود. آلوز می‌گوید:«اندازه هر یک از دیسک‌های این سیستم دوتایی برابر با اندازه مدار کمربند سیارکی منظومه‌شمسی است و فاصله بین آن‌ها ۲۸ برابر فاصله زمین تا خورشید تخمین زده شده.»

این دیسک به اندازه ۲۶۰ برابر جرم زمین، غبار دارد. به همین علت ستاره‌شناسان حدس می‌زنند که در اطراف این دو ستاره، سیاره‌ سنگی تشکیل شود.

دیگر پژوهشگر این پروژه، پائولا کزلی می‌گوید:« این یک دستاورد بزرگ است. ما سرانجام توانستیم تصویری از سیستم پیچیده یک ستاره دوتایی جوان و دیسک گرد و غباری که از آن متولد شده‌اند را بدست آوریم. این تحقیقات قید‌های جدیدی در مدل‌های شکل‌گیری ستاره‌ها که تا امروز می‌شناسیم بوجود آورده است.»

با وجود اینکه نتایج این تحقیقات با نظریه‌ها بسیار سازگاری دارد، اما برای شناخت بهتر چگونگی تشکیل سیستم‌های دوتایی، نیاز به تحقیقات بیشتر و مطالعه ستاره‌های دوتایی جوان دیگر است.

 

ویدیو: انیمیشن دیسک ستاره‌های دوتایی

منبع:

 eso.org

astronomy.com

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده