درخشش ناگهانی ابر سیاهچاله مرکز کهکشان راه شیری

  • زمان : ۱۳۹۸/۶/۳،‏ ۹:۱۹
  • نمایش : ۱٬۱۷۱ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ستاره شناسان در مشاهدات اخیری که از ابرسیاهچاله مرکز کهکشان راه شیری داشتند پدیده ای را مشاهده کردند که تاکنون سابقه نداشته است:درخشش ۷۵ برابری ابرسیاهچاله و خروج میزان بسیار زیادی تشعشعات مادون قرمز از آن.این پژوهشگران هنوز توضیحی برای این پدیده مطرح نکردند.

ابرسیاهچاله مرکز کهکشان راه شیری (سیاهچاله کمان آ) در فاصله ۲۶۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و نزدیکترین سیاهچاله به زمین است.جرم این سیاهچاله بیش از ۴.۶ میلیون برابر جرم خورشید است.اخترشناسان بیش از ۲۰ سال این سیاهچاله را مشاهده می کردند. 

ستاره شناسان برای مشاهده این واقعه از تلسکوپ کک دو در هاوایی استفاده کردند.آن‌ها معقدند که مطالعات اخیر، درخشان‌ترین تابش این سیاهچاله در طیف مادون قرمز بوده‌است.

این محققان به مدت بیش از دو و نیم ساعت در روز ۱۳ می سیاهچاله کمان آ را مطالعه کردند. ابتدا آن ها فکر کردند که این درخشش عجیب از ستاره so-2 است. اما پس از ثبت چند تصویر مشخص شد که منبع مشاهده شده متغیر است و باید سیاهچاله باشد. 

ستاره so-2 نزدیک ترین ستاره به این سیاهچاله است که در مداری شبیه بیضی حول این سیاهچاله می چرخد.این ستاره هر ۱۶ سال در نزدیکترین فاصله از سیاهچاله کمان آ قرار می گیرد. آخرین بار در سال ۲۰۱۸ ستاره so-2 در نزدیکترین فاصله (تنها در فاصله ۱۷ ساعت نوری) سیاهچاله قرار داشت. 
منبع: 
www.universetoday.com 
www.cbsnews.com 
www.arxive.org

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده