مهم پرتاب اولین ماهواره های استارلینک شرکت اسپیس ایکس

  • زمان : ۱۳۹۸/۳/۱،‏ ۱۲:۳۸
  • نمایش : ۱٬۲۳۳ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ایلان ماسک در توئیتی اعلام کرد که 60 ماهواره‌ی استارلینک در محفظه‌ی حمل محموله‌ی فالکون 9 بار زده شده و در اولین پرتاب این شرکت به منظور شروع پروژه‌ی استارلینک، در مدار قرار داده خواهند شد. پروژه‌ای که با کمک آن دسترسی به اینترنت برای همه مردم جهان و در هر زمان و مکانی امکان‌پذیر می‌شود.

مسئله اهمیت دسترسی به اینترنت در دنیای امروز بر همگان آشکار است. این رسانه در جهان کنونی از پایه‌های اصلی ارتباطات محسوب ‌می‌شود. با این حال، ممکن نیست بتوانید از هر جای کره‌ی زمین و در هر زمانی به اینترنت دسترسی داشته باشید. برای محقق کردن رویای دسترسی به اینترنت برای تمام مردم دنیا و در هر زمان و مکان، شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس، آمازون، وان‌وب و تله‌سَت در تلاش هستند تا شبکه‌ای از ماهواره‌های در مدار را برای فراهم کردن اینترنت در تمام نقاط کره‌ی زمین پدید بیاورند.

پروژه‌ی شرکت اسپیس‌ایکس که «استارلینک» نام‌گذاری شده است، به زودی شروع می‌شود و این شرکت اعلام کرده که با هدف قرار دادن 60 ماهواره‌ی اول این پروژه در مدار کم‌ارتفاع زمین، اولین پرتاب خود را طی روزهای آینده انجام خواهد داد. قرار بود روز چهارشنبه، 15 می این پرتاب انجام شود. اما به دلایلی، پرتاب برای یک هفته به تاخیر افتاد و روز پنجشنبه 23 می، ساعت 10:30 موشک فالکون 9 از مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال فلوریدا پرتاب خواهد شد. به وقت تهران، این پرتاب روز جمعه 24 می (3 خرداد)، ساعت 7 صبح انجام می‌شود.

ایلان ماسک شنبه در توئیتی تصویری از ماهواره‌های قرار داده شده در محفظه‌ی فالکون 9 را منتشر کرد. به گفته‌ی او، پس از انجام اولین ماموریت استارلینک که Starlink v0.9 نام دارد، حداقل 6 پرتاب دیگر 60 ماهواره‌ای برای ایجاد پوشش ضعیف لازم خواهد بود و برای پوشش مناسب، 12 پرتاب دیگر باید انجام شود. او همچنین می‌گوید که احتمال شکست در ماموریت اول زیاد است.

 

توییت ایلان ماسک همراه با تصویر 60 ماهواره‌ی استارلینک در محفظه‌ی فالکون و عکسی از تسلا رودستری که محموله‌ی اولین پرتاب فالکون هوی بود.

اسپیس‌ایکس پس از اولین پرتاب فالکون هوی در فوریه 2018، دو ماهواره‌ی آزمایشی شبکه‌ی استارلینک با نام‌های تن‌تن A و B را در مدار قرار داد. ایلان ماسک گفته است که 60 ماهواره‌ی در انتظار پرتاب، برخلاف ماهواره‌های تن‌تن، آزمایشی نبوده و آماده به کار هستند.

یکی از ماهواره‌های آزمایشی تن‌تن در حال جدا شدن از بخش دوم فالکون و قرارگیری در مدار

قرار است ماهواره‌های استارلینک در دو فاز 4400تایی و 12000تایی پرتاب شده و در مدارهای کم‌ارتفاع زمین قرار بگیرند تا دسترسی به اینترنت ارزان‌ قیمت را برای تمامی ساکنان زمین از هر نقطه‌ای و در هر زمانی فراهم کنند. در فاز اول، ماهواره‌ها در ارتفاع 550 کیلومتری سطح زمین قرار می‌گیرند و اسپیس‌ایکس امیدوار است بتواند در فاز دوم، ارتفاع مدارهای ماهواره‌هایش را به 1200 کیلومتر برساند. اگر فرض کنیم که این شرکت بتواند در هر پرتاب 120 ماهواره (یعنی دو برابر محموله‌ی Starlink v0.9) را در مدار قرار دهد، حداقل در هر سال باید 12 پرتاب انجام شود تا شبکه‌ی استارلینک پیش از سال 2030 تکمیل شده باشد.

شبیه‌سازی فاز اول شبکه‌ی ماهواره‌ای استارلینک در مدار کم ‌ارتفاع زمین

بدنه‌ی موشک مورد استفاده‌ی شرکت اسپیس‌ایکس در ماموریت Starlink v0.9 ، برای سومین بار پرتاب خواهد شد. پیش از این ، این بوستر دو بار دیگر در ماموریت‌های Telstar 18 VANTAGE و Iridium-8 بکار گرفته شده است.

بوستر فالکون 9 ماموریت Starlink v0.9

برنامه‌های ایجاد شبکه‌ی ماهواره‌ای اینترنت تنها مختص اسپیس‌ایکس نبوده و توسط چند شرکت دیگر نیز پیگیری می‌شود. شرکت وان‌وب ، 12 ماهواره از پروژه‌ی خود را در فوریه 2019، در مدار قرار داده است.

مشکل اصلی برای ایجاد این شبکه توسط شرکت‌ها، پرتاب و ارسال ماهواره‌ها به مدار زمین و هزینه‌ی آن است. جف بزوس، مدیرعامل آمازون نیز اعلام کرده که برای پرتاب شبکه‌ی ماهواره‌ای شرکت خود، نیاز به موشک‌های شرکت دیگرش، بلو اوریجین، دارد که حداقل تا سال 2021 آماده‌ی پرتاب نخواهند بود.

اسپیس‌ایکس از جهت داشتن موشک‌های اختصاصی خود، برای پرتاب ماهواره‌هایش مشکل چندانی ندارد. هزینه‌ی ایجاد این شبکه نیز با افزایش تعداد ماهواره‌ها در هر موشک و کاهش تعداد پرتاب، کاهش خواهد یافت.

در صورت موکول نشدن زمان پرتاب به روزی دیگر ، موشک فالکون 9 عامل ماموریت Starlink v0.9 ، روز جمعه 24 می یا 3 خرداد ، ساعت 7 صبح به وقت تهران، از پایگاه نیروی هوایی کِیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب خواهد شد. شما می‌توانید پخش زنده‌ی این پرتاب را از لینک زیر در وبسایت اسپیس‌ایکس تماشا کنید :

SpaceX.com/webcast

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده