رصد خوشه‌‌های ستاره‌ای در ابر ماژلانی بزرگ

  • زمان : ۱۳۹۸/۶/۲۵،‏ ۱۵:۲۴
  • نمایش : ۷۶۹ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
رصد جدید ابر ماژلانی بزرگ به ستاره‌شناسان کمک می‌کند تا تکامل گروه‌های ستاره‌ای در این کهکشان را بهتر درک کنند.

رصد جدید ابر ماژلانی بزرگ به ستاره‌شناسان کمک می‌کند تا تکامل گروه‌های ستاره‌ای در این کهکشان را بهتر درک کنند.

خوشه‌های ستاره‌ای در کیهان بسیار زیاد هستند. اگر کهکشان‌ها را همچون کلانشهرها تصور کنیم، خوشه‌های ستاره‌ای مانند شهرهای کوچک خواهند بود. ستاره‌های یک خوشه کروی از یک ابر گاز و غبار میان‌ستاره‌ای پدید آمده‌اند و غالبا سن و ویژگی‌های مشابهی دارند. اما با رصد و مطالعه خوشه‌های ستاره‌ای با سن‌های مشابه ستاره‌شناسان متوجه شده‌اند که این خوشه‌ها با هم تفاوت دارند.

حالا ستاره‌شناسان به مطالعه ستاره‌های ابر ماژلانی بزرگ (LMC) پرداخته‌اند.  LMC در فاصله ۱۶۰۰۰۰ سال نوری از ما قرار گرفته است و در واقع قمر کهکشان راه‌شیری است. این کهکشان نامنظم شامل‌ ستاره‌هایی با سن‌های متفاوت می‌شود و در نتیجه سوژه‌ای مناسب برای تحقیق است.

گروهی از محققین با رصد پنج خوشه ستاره‌ای در LMC متوجه شدند که با وجود سن یکسان باز هم این خوشه‌های ستاره‌ای با هم فرق دارند. 

با توجه به رصدهای انجام شده از ابرماژلانی بزرگ مشخص شد که ستاره‌های سنگین‌تر به سمت مرکز گروه ستاره‌ها هدایت می‌شوند و ستاره‌های سبک‌تر در بخش خارجی خوشه قرار می‌گیرند و می‌توانند از گروه ستاره‌ها جدا شوند. به این ترتیب مشخص می‌شود که چرا خوشه‌های ستاره‌ای با سن یکسان، شکل متفاوتی دارند. 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده