نشانه های احتمالی از کشف اولین قمر فراخورشیدی

  • زمان : ۱۳۹۸/۶/۱۰،‏ ۱۲:۴۲
  • نمایش : ۷۰۸ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
تا امروز به لطف وجود ماهواره‌هایی همچون کپلر و اسپیتزر، سیاره‌های فراخورشیدی بسیاری حول ستاره‌های کهکشان ما کشف شده است. ولی حالا ستاره‌شناسان شواهدی از وجود یک قمر فراخورشیدی را پیدا کرده‌اند.

ستاره شناسان معتقدند که تعداد زیادی قمرِ در حال گردش به دور سیارات فراخورشیدی در کیهان وجود دارد، اما به علت اندازه کوچک‌‌شان، تا به حال به شواهد قطعی از وجود آن‌ها نرسیده‌اند. آپوروا اوزا Apurva Oza و تیم تحقیقاتی‌اش در دانشگاه برن سوییس با بررسی یک سیاره فراخورشیدی به نام WASP-49B  این شواهد را بدست آورده‌اند. این سیاره فراخورشیدی با جرم تقریبا نصف مشتری، در فاصله 550 سال نوری از زمین قرار دارد.

آن‌ها نشانه‌هایی از وجود گاز سدیم را در اطراف سیاره مشاهده کرده‌اند. همچنین متوجه شدند که امواج دریافتی از جسمی با اندازه 1.5 برابر سیاره ساطع شده است. این امر نشان می‌دهد که امواج به تنهایی حاصل از خود سیاره نیست. آن‌ها معتقدند که گاز سدیم حاصل فعالیت آتش‌فشانی یک قمر سنگی به دور این سیاره بوده و این گازها به سمت جو سیاره جریان دارند.

این قمر ما را به یاد قمر آتش‌فشانی منظومه شمسی، یعنی آیو می‌اندازد. اگر یافته‌های این گروه درست باشد، محققان توانسته‌اند به اولین داده‌ها و شواهد ناشی از وجود یک قمر فراخورشیدی دست پیدا کنند. هرچند تحقیقات در این زمینه برای یافتن شواهد قطعی ادامه خواهد داشت، ولی روش به کار گرفته شده توسط این تیم تحقیقاتی می‌تواند در آینده برای کشف قمرهای فراخورشیدی استفاده شود.

منبع: وبسایت نیوسانتیست

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده