تایید شد؛ دنباله‌دار جدید آسمان شب یک جرم میان ستاره‌ای است

  • زمان : ۱۳۹۸/۷/۶،‏ ۱۸:۴۸
  • نمایش : ۸۱۰ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
اتحادیه بین‌ المللی اخترشناسی تایید کرد جرمی که با نام C/2019 Q4 (بوریسف) شناخته می‌شود، از جایی فراتر از منظومه‌شمسی آمده است.

حدود دو هفته قبل خبری درباره احتمال ورود دومین جرم میان ستارهای به منظومه شمسی منتشر شد. اما منشا این جرم تایید نشده بود. بالاخره روز چهارشنبه 3 مهر ماه، اتحادیه بین المللی اخترشناسی تأیید کرد که منشأ دنباله دار C/2019 Q4، خارج از منظومه شمسی است. در روز سه شنبه این دنباله‌دار بوریسف/2l (2l/Borisov) نام گرفت.

این اتحادیه بر همین اساس، بیانیه ای منتشر کرده است. در این بیانیه آمده: "مدار این دنباله دار به خوبی مشخص شده است. این دنباله‌دار بدون شک منشأ خارج از منظومه‌شمسی دارد و به عنوان دومین شی رصد شده از این دست شناخته می شود."

سرعت فعلی این دنباله دار، 150 هزار کیلومتر در ساعت است. این سرعت برای اجرامی در این فاصله از خورشید متداول است. در مطلبی که در 21 شهریور ماه در سایت ناسا منتشر شد، آمده است: "بر اساس سرعت این دنباله دار می‌توان گفت که نه تنها این دنباله‌دار منشا خارجی دارد، بلکه پس از گذر از منظومه شمسی ما، از آن خارج شده و دوباره وارد فضای میان ستاره‌ای خواهد شد."

این دنباله‌دار در تاریخ 8 دسامبر (17 آذر ماه) به نزدیکترین فاصله از خورشید خواهد رسید؛ یعنی حدود 300 میلیون کیلومتری خورشید.

کشف اینگونه دنبالهدارها منجر به طرح سوالات گوناگونی شده است. مثلا اینکه، چرا این دنباله‌دارها در گذشته کشف نشده بودند؟ نرخ گذر آنها از منظومه‌شمسی ما چقدر است؟ و یا اینکه، این اجرام با دنباله‌دارهای منظومه شمسی چه شباهت یا تفاوت هایی دارند؟

اتحادیه بین المللی اخترشناسی در وبسایت خود آورده است: "نقشه برداری مداوم از آسمان توسط تلسکوپ‌های بزرگ، میتواند به حل این مسائل در آینده نزدیک کمک کند."

اخیرا محققان این تئوری را مطرح کرده اند که می‌توان با فناوری امروز، این جرم آسمانی را رهگیری و با فرستادن فضاپیما به آن، این جرم را از نزدیک بررسی کرد. این مطالعه برای تعیین جنبه های مختلف از قبیل اینکه آیا این جرم آسمانی دنباله‌دار است یا سیارک، می‌تواند مفید باشد. همچنین می توان بررسی کرد که چه موادی از سایر منظومه‌های فراخورشیدی همراه این جرم به منظومه ما آمده است.

منبع: وبسایت فاکس نیوز

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده