رتبه دوم سریع‌ترین ستاره‌‌های دوتایی برای دو ستاره مرده

  • زمان : ۱۳۹۸/۵/۳،‏ ۱۸:۳۵
  • نمایش : ۱٬۱۸۵ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
در این سیستم دو ستاره‌ای، دو کوتوله سفید هر هفت دقیقه یک بار به دور یکدیگر می‌گردند و احتمالا منبع قوی امواج گرانشی هستند.

ستاره‌های شبیه به خورشید در پایان عمر خود به یک کوتوله سفید تبدیل می‌شوند. ابتدا پوسته بیرونی چنین ستاره‌هایی منبسط می‌گردد و بعد هسته‌ آن‌ها متراکم می‌شود. اگر چنین ستاره‌هایی زندگی خود را در یک سیستم دوتایی آغاز کنند، در پایان عمر نیز به صورت یک جفت ستاره باقی‌می‌مانند که به سرعت به دور یکدیگر می‌چرخند.

اما در دنیای سریع دوتایی‌های کوتوله سفید، یک دوتایی جدید به نام  ZTF J1539+5027 کشف شده است. این دو کوتوله سفید هر ۶.۹۱ دقیقه، در فضایی به اندازه سیاره زحل، یک بار به دور هم می‌چرخند. محققان این پروژه به رهبری Kevin Burdge یافته‌های خود را در نشریه Nature چاپ کرده‌اند. آن‌ها در این مقاله اشاره کردند که این سیستم می‌تواند یک هدف خوب برای آشکارساز امواج گرانشی  LISA (آنتن فضایی تداخل‌سنج لیزری) باشد که در سال ۲۰۳۴ به فضا پرتاب خواهد شد. 

احتمالا این دو ستاره در روزهای جوانی در فاصله دورتری نسبت به یکدیگر قرار داشتند. در سیستم‌های دوتایی معمولا حداقل یکی از دو ستاره کمی بزرگتر از دیگری است. بنابراین یکی از ستاره‌ها زودتر از دیگری به پایان عمر خود می‌رسد و پوسته‌ آن انبساط پیدا می‌کند، در حالی که ستاره دیگر هنوز در حالت عادی است. در بسیاری از موارد، دو ستاره در مسیری مارپیچی به یکدیگر نزدیک می‌شوند. 

در این سیستم دوتایی جدید، یکی از کوتوله‌های سفید کمی بزرگ‌تر از زمین است، اما ۶۰ درصد جرم خورشید را دارد. جفت دیگر کمی بزرگ‌تر است، اما تنها یک سوم همراه خود جرم دارد. این دو ستاره هر روز ۱۰ اینچ به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند.

چنین سیستم‌هایی که موج گرانشی منتشر می‌کنند در جهان وجود دارد، اما تا به حال تنها چند تا از آن‌ها کشف شده‌اند. با راه‌اندازی آشکارساز LISA مطمئن تعداد بیشتری از این ستاره‌های دوتایی کشف خواهد شد. قبلا آشکارساز LIGO برخورد دو سیاهچاله و یا دو ستاره نوترونی را کشف کرده است. اما LISA به جستجوی سیستم‌هایی کوچک‌تر می‌پردازد. 

منبع: Astronomy.com

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده