قمر یخی انسلادوس احتمالا از مسیر خود منحرف شده است.

  • زمان : ۱۳۹۶/۳/۱۲،‏ ۱۸:۲۵
  • نمایش : ۱٬۱۱۲ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
به نقل از تحقیقات اخیر ماموریت کاسینی ناسا، قمر یخی زحل ، انسلادوسِ (با اقیانوسی زیر سطح) ممکن است در گذشته های دور از مدارش بیرون افتاده باشد.

محققان در این ماموریت، درباره ی این که محور چرخش این قمر- خط بین قطب شمال و قطب جنوب آن - تغییر جهت داده است و احتمال دارد به دلیل برخورد با جسم کوچکی مانند یک شهاب سنگ باشد، شواهدی را به دست آورده اند.

طی بررسی های انجام شده روی ویژگی های قمر، گروه شواهدی را ارایه می دهد که گویای تغییر جهت محور چرخش قمر از محور اصلی اش به اندازه ی 55 درجه است – یعنی بیش از نیمه مسیر به سمت اطراف آن.

 Radwan Tajeddine ،عضو تیم تصویربرداری کاسینی، وابسته به دانشگاه کرنل ، ایتاکا ، نیویورک ، و نویسنده ارشد این مقاله ، گفته است: " زنجیره ای از مناطق کم ارتفاع یا آبگیرها وجود دارند که در سراسر سطح قمرهستند، که ما معتقدیم بقایای قدیمی در آن مربوط به خط استوا وقطب های پیشین هستند."

مناطق اطراف قطب جنوب کنونی قمر یخی ، از نظر جغرافیایی منطقه ی فعالی است که شکستگیِ خطیِ درازی در سراسر سطح آن با عنوان تکه هایtiger - stripe  (راه راه های ببری) وجود دارد.Tajeddine وهمکارانش حدس میزنند که شهاب سنگی در گذشته، زمانی که این منطقه به خط استوا نزدیک تر بوده ، به آن برخورد کرده است. او گفته است:" فعالیت های زمین شناسی در این مکان بعید است که توسط فرآیندهای داخلی آغاز شده باشد."  

و افزود: " ما فکر میکنیم که به دلیل این جهت گیری عظیم  قمر، این امکان وجود دارد که یک اثرپذیری ، پشت شکل گیری این مکانِ غیرعادی است."

درسال 2005، کاسینی  کشف کرد که فواره های بخار آب و ذرات یخی اسپری مانند در شکستگی ها وجود دارد که شاهدی است بر اقیانوس زیر زمینی که بطور مستقیم از طریق دریچه ای از زیرین ترین سطح بخش قطب جنوب قمر وارد فضا میشود.

اگرچه شاید این موضوع ناشی از یک تاثیر یا یک فرآیند دیگر باشد، اماTajeddine و همکارانش بر این باورند که قطع و وصل شدن محل  tiger - stripeکه باعث شده است توده ای از حجم انسلادوس – درسطح آن - توزیع شود و این باعث بی ثبات بودن و متحرک بودن - محور چرخش قمر است.

این چرخش باید سرانجام ثابت شود که حدود یک میلیون سال طول میکشد.

با گذشت زمان ، چرخش آرام می شود و محور شمالی و جنوبی ،برای گذشتن از نقاط مختلف بر روی سطح تغییر جهت خواهند داد محققان به این مکانیزم "سرگردانی قطب حقیقی" یا true polar wander می گویند.

ایده ی "قطب سرگردان" یا polar wander  توضیح می دهد که چرا قطب شمال و قطب جنوب فعلی انسلادوس کاملا متفاوت هستند . جنوب آن فعال تر است و از نظر جغرافیایی جوان ترمی باشد. درحالی که شمال ، پوشیده از دهانه ی آتش فشان هاست و بسیار قدیمی تر به نظر می رسد. قطب های اصلی - پیشین - قمر، پیش از اتفاقی که باعث تغییر جهت آنها شد وهمینطور باعث تغییر مکان شکستگی   tiger - stripeبه منطقه ی قطب جنوب شد، بیشتر شبیه به یکدیگر بوده اند.

ماموریت کاسینی-هویگنس ، یک پروژه ی مشترک بین ناسا، ESA (آژانس فضایی اروپا) و آژانس فضایی ایتالیا است.

آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا ، بخشی از کلتک در پاساندا ، کالیفرنیا که این ماموریت را برای هیئت مدیره مأموریت علمی ناسا در واشنگتن مدیریت می کند، می باشد. هم چنین آزمایشگاه پیشران جت ناسا وظیفه ی توسعه و سرهم کردن مدار گردِ کاسینی را بر عهده داشته است.

 

 

همه نظرها (۱)

  • M M
  • ۱۳۹۶/۳/۱۷،‏ ۰:۰۴
با تشکر از نویسنده ی عزیز، ک یقینا مسئولیت ترجمه ی مطلب رو هم بعهده داشتن... و دست اندر کاران سایت، و عرض خسته نباشید،
میخاستم درخواست کنم ک معادل انگلیسی برخی عبارات و نامها ک معادلی براشون نیست و عینا ذکر شدن رو هم کنارشون بذارین ک مفهوم تر بشه ... یکم هم توضیحات بیشتری درموردشون بدین . امیدوارم "ویراستاری سایت" این مورد رو درنظر بگیره، حتما!!
1 سری ناهمخوانی هم در ورژن موبایل سایت دیده میشه ک امیدوارم برطرف بشه...
ممنون
نمایش همه نظر ها